Tips nöjen i Gdansk?

Hej,

Jag och några vänner hade en plan om att åka på avslutningshelg i Trysil men pga snöläget så får vi ställa in detta.

Har nu efter lite trixande landat i att vi flyger till Gdansk över helgen istället.

Vi är fem individer som gärna berikar livet med lite guldkant.

Tänkte höra om det är någon som har förstahandstips på exempelvis:
Restauranger
Barer
Aktiviteter
Sevärdheter värda att besöka?

Kommer bo centralt.

Vet att forumet har en fantastisk bredd så tänkte att jag gör en chansning🤗

Ta en tripp till Sopot är mitt tips. Vi var där på svensexa typ 12-13 grabbar. Stökigt värre

1 gillning

Sopot är väldigt fint, min son bodde där några år ( han flyger för Wizz Air) fantastiska parker, vi hyrde cyklar och cyklade till Gdansk. I Gdansk bokade vi båttur, det var väldigt fint.

1 gillning

WWII museumet är väldigt stort. Kanske inte så “skoj” men tagande. Finns även ett ädelstensmuseum som man tar sig igenom på en halvtimme-timme.

Glöm inte att äta färska piroger!

2 gillningar

Tack för tipsen, piroger lär det ätas :slight_smile:

Ja jag läste om WW2 museet, vi är många som är historieintresserade men får se lite om vi är mentalt mottagliga :slight_smile:

1 gillning

Mycket möjligt att vi gör en liten utflykt till Sopot! Verkar mysigt, cykla är ju ett trevligt sätt att ta sig runt.

1 gillning

En till curve-ball, vi åkte till skyttefält utanför Sopot och pangade lite pistol, gevär etc. Det var rätt tufft. Kostade väl typ 12-15 EUR per person och vapen (5-10 skott).

Är man några stycken i en Bolt/Uber så är det billigare än att åka tåg mellan Sopot/Gdansk/Flygplats.

Finns även en rätt ball Cocktail-bar i Gdansk som heter Flisak 76, de har ett roligt serveringsätt på sina drinkar. Värt ett besök om ni är i närheten.
https://flisak76.wixsite.com/koktajlbar

1 gillning

Pierogarnia Stary Mlyn har sjukt goda polska piroger.
Piwna77 är en förhållandevis billig Michelinrestaurang som vi åt riktigt gott på. Boka bord i tid om ni vill dit.
St Marys church har ett utsiktstorn som är värt gå upp och njuta av utsikten.
Hela gamlastan området är jättefint med historiska byggnader och kyrkor.
Bolt är billigt att åka med.
2a världskrigmuseet är ganska “mastigt”
Ni har en trevlig resa framför er :blush:

1 gillning

Kan rekommendera s.k. escape rooms!

Stort i hela Östeuropa tydligen. Sist jag var i Gdansk fanns flera ställen med bra rum centralt.

1 gillning

Om ni är intresserade av historia finns även Malbork Castle - Wikipedia en halvtimme med tåg utanför Gdansk. Till ytan, världens största slott.

Dominikanska tycker jag är en bra restaurang för polsk mat till OK pris.

Vill ni gå på nattklubb finns Bunkier som är en gammal bunker/skyddsrum som byggts om till nattklubb i olika våningar.

Nu verkar det inte bli jättevarmt i helgen men annars kan en tur ut till halvön Hel vara trevligt.

En gång vi var där gick vi på vodka-provning. Gick runt med en guide på olika barer (runt 4-5) under 2.5h där vi fick testa olika sorter av vodka och fick tilltugg på varje ställe. Väldigt trevligt och bra guide. Kommer dock inte ihåg vad företaget som arrangerade det heter.

1 gillning