Har följt sidan en längre tid men först nu kommit igång att skapa ett konto. Tänkte be om lite tips om hur vår familj ska tänka framöver kring sparande och lån.
Jag och min sambo bor i Stockholm och vi är 33 och 31 år. Jag tjänar 72k och hon tjänar 40k innan skatt. Båda jobbar heltid. Jag får även en bonus på ca 1-2 månadslöner varje år.
Vi har bolån på ca 3.7m SEK och har 70% belåningsgrad. Utöver det har vi bara CSN lån men är inte maxbelånade utan har ungefär 150k var i skulder som vi betalar av varje månad.
Vi har aldrig riktigt kommit igång med ett långsiktigt sparande då vi ofta haft ganska korta horisonter på grund av bostadsköp och barn. Men nu när vi har köpt en lägenhet i Stockholm för ca 1.5 år sen (flyttade hit från en mindre stad) och har två barn och varit föräldrarlediga så funderar vi lite kring hur vi ska tänka framöver.
I dagsläget så amorterar vi ungefär 8 tusen/månad och vi kan utöver det lägga undan ca 15-20 tusen som vi lägger på ett vanligt sparkonto. Vi hade nog kunnat lägga undan mer om vi verkligen vill leva snålt men just nu är det den balansen vi mår bäst av för att få vardagen med två småbarn att gå ihop. Det gör att vi i dagsläget har ca 250 tusen i besparingar. 50% ligger som buffert på ett gemnsamt konto på vår bank och 50% ligger på ett sparräntekonto på Avanza. Utöver det lägger vi undan ca 300kr/månaden till ett ISK på SEB dynamisk aktiefond.
Så sammanfattningen är:
Gemensam inkomst på 112 tusen innan skatt
Bonus på ca 1-2 månadslöner (72 tusen) varje år. Då den läggs tillsammans med lönen blir dock skatten för den månaden väldigt hög vilket gjorde att vi fick tillbaka på skatten i år.
Bolån på ca 3.7m SEK med 70% belåningsgrad. Vi har låsta bolån med ett snitt på 2.55% i ränta men alla lån går ut vid årskiftet så detta kan förändras beroende på hur räntorna skiftar under året. Vi har uppskattat att ha låsta och veta vad vi ska betala varje månad så vi gör nog det igen när det är dags.
Amorterar ca 8k/månad
Sparar ca 15-20k/månaden samt 300kr/månad på SEB ISK.
Totalt ca 250k i besparingar, 50% på ett gemensamt bankonto och 50% på sparräntekonto på Avanza.
Har två barn och tänker inte få fler = klar med föräldrarledighet
Flytta till större bostad inom 5 år men har samtidigt inte bråttom.
Vi vet att vi inte kommer vilja ha fler barn utan är därmed klara med minskad inkomst i form av föräldrarledighet och vår plan framöver är att kanske flytta till något större inom 5 år men vi har samtidigt inte bråttom då vi trivs väldigt bra i området där vi bor.
Så min fråga till alla er kunniga där ute är hur hade ni tänkt om ni var i vår situation? Hur borde vi spara? Borde vi amortera mer?
Har ni kikat på det och framförallt kring 4-hinkar-principen.
Vi förstår såklart att den lägsta risk-hinken bör vara på ett bankkonto och lek-hinken är i enskilda aktier som kan ha hög risk. Har du några exempel på vad dom andra två hinkarna bör vara enligt det exemplet?
För vår del är det väl just den fördelningen som är lite klurig. Vi har ju mer än tillräckligt för en buffert och kanske behöver omfördela lite. Ett av våra största mål för vårt sparande just nu är att fortsätta spara till en större bostad som kan ske om ca 4-5 år.
Vi har lite svårt att värdera hur mycket man vågar ha i bolån också. Vi har läst mycket att många här har låga bolån vilket såklart är bra, men vi har svårt att se att om vi vill ha en större bostad framöver inte kommer behöva ha ett större lån.
Hur brukar ni andra här tänka på bolån kontra inkomst? Vad är ni bekväma med och hur ska man tänka där?