Tips och trix - för att bli rik snabbt?

Ja alltså NÅN blir statistiskt alltid rik snabbt och NÅN vinner på Lotto. Det jobbiga är att forskningen säger att ingen kan veta, eller peka ut vem NÅN är med statistisk säkerhet.

Men BRA att du tänker index i grunden och sen siktar på bli NÅN med en mindre del :+1: Vi är nog många som trots allt tänker ungefär samma sak. I RT’s kontext benämns det ofta som ”lekhinken”. Den finns till just för att kunna TESTA att bli NÅN utan att riskera det stora grundkapitalet.

Har själv både Tesla, BYD, Evolution sen många år. Så i det avseendet är jag NÅN men jag har även haft SBB och andra och i det avseendet blev jag tyvärr NÅN ANNAN =dvs den som gick på rejäla nitar.

10 gillningar

Om man absolut vill försöka bli rik snabbt, så måste man riskera att i 999 försök av 1000 bli fattig snabbt.

Folk här säger att det är bättre att satsa på att bli rik långsamt, för det kan ungefär 1000 av 1000 göra.

Svårare är det inte. Du är fri att hoppas att du är promillen.

8 gillningar

Person efter person här säger att de tänkte likadant som du, och sen fick lära sig av erfarenheten. Jo, folk har provat. Du är inte nytänkande på något som helst sätt, tvärtom så är det precis så nästan alla tänker innan de fattar.
Allt det du tar upp, såsom att stora bolag inte kommer gå under, är redan medräknat i deras aktiepris. Det är även deras förväntade tillväxt. T.ex. Apple kommer nästan säkert fortsätta växa, men om de inte växer lika fort som investerarna har förväntat sig så kommer aktiepriset ändå att gå ner.
Du har helt rätt i att indexfonder inte heller är säkra kort, men om globala indexfonder går så pass dåligt att de slutar ge positiv utveckling över tid så är vi i en global kris. Då blir det illa oavsett hur du gjort, men visst, vill du gardera dig mot det så kan du satsa på räntekonton istället.

6 gillningar

Jag kände mig lite inspirerad ändå av tråden, lägger allt i indexfonder MEN valde ändå att köra lite risky för att nå stora rikedomar.
Man behövde satsa lite för att nå stora rikedomar om jag förstått nya rika tillsammans reality serie; ‘Keeping up with the Maximilian’.
Köpte 2(!!!) Trisslotter, vann ingenting men vem vet, kanske vinner stora rikedomar nästa månad. Kan inte säga att jag blev särskilt glad av att förlora 60kr och satsa 2000kr i månaden känns inte lockande alls.
Men gjorde något risky iallafall :sunglasses:
Peace out fegisar

1 gillning

Grymt! Du är en riktigt Crazy One! :slight_smile: Tror du bara tillräckligt mycket på det så GÅR det!

4 gillningar

Min väg till miljonen började tidigt 2019.
Är ingen gambler utan läste på mig lite om investeringar på det här forumet och bestämde mig tidigt att spara så mycket jag kunde i global indexfond och på ISK konto.
Under covidpandemins utbrott och fallande börs köpte jag allt jag kunde.
Har nyligen sålt av större delen av fondinnehavet (800k+) och lagt på Avanzas sparkonto.
Dit lägger jag numera också 5k/mån.
Har kvar drygt 200k i fonder och tänker mig låta de ligga där ett tag till.
Jag är nöjd över utfallet på drygt 4 år.

Gjorde även i samma veva förändring i tjänstepensionen, allt till global indexfond.
Även där har det varit mycket positiv utveckling.

Jag ser mig inte alls som rik på något sätt men eftersom jag närmar mig 59 år så har jag iaf bäddat för att kunna dra in årorna från arbetslivet något tidigare och ägna mig åt mina intressen.

Avyttrar jag villan med 15% belåning kan jag med gott samvete dra in årorna redan nu.

6 gillningar

Ja, den snabbare vägen är hårt jobb med grym desire, balanserad risk management o spetskunskap. Sparandet och placeringar kan du syssla med när du nått en ordentlig portion av kapital för att låta det växa långsiktigt med uttag.

Så se till att starta en lönsam verksamhet som i sin tur blir grunden för en bra passiv inkomst. Nyttja hävstång så mycket det går för att snabba på utvecklingen i numerärer.
När du sedan har passiv inkomst så kan du plötsligen stå redo för varje möjlighet som dyker upp då du har tid, energi o pengar.

När kapitalet växer så har du oxå god tid på dig att djupdyka i alla dessa trådar om sparande o placeringar.

Lycka till

2 gillningar

Finns väl något i båda synvinklarna ändå?

Tänker att de här är lite som när man säger att 9 av 10 nystartade företag går i konkurs. Men för den som lyckas så finns de väldigt många % avkastning att hämta jämfört med vad man först satsade. Alla vill inte försöka starta eller investera i ett enskilt bolag. Vill man vara helt på de säkra så avstår man, vill man ha en chans till hög avkastning och brinner för idén så testar man ändå.

Men de är ju något annat, eller ett komplement till att spara långsiktigt i index. Inte något som är antingen eller.

Visst, du kan vinna på lotto, och då är det väldigt många procent vinst.

Är du extremt insatt och spenderar ditt liv på att analysera bolag för att hitta de bästa investeringarna så visst, då kan du ha en ok chans att slå indexfonderna, men annars är det bara ren och skär tur med betydligt lägre förväntat värde eftersom att du konkurrerar med personer som är och gör just det.

1 gillning

Låt han prova och vakna upp med blankt konto eller minus. Finns inga genvägar och ingen som fastnat här inne , vetenskap och forskning och just kunskap som du själv sa! Om du hade den kunskapen skulle du inte ens fundera på “genvägar” som blir “senvägar”. När du utbildat dig klart kommer du tänka: Fan dom hade rätt på Rikatillsammans forumet!

Ja… När jag läser allt detta så är spel, “investeringsformen” det jag tänker på.

Kunna bli rik snabbt. Det kan gå! Våga chansa! Man lever bara X timmar! Jag läser på!

Kanske ännu bättre med stryktipset som investering då. Där kan man bli rik snabbt och det är en fördel om man är påläst och kunnig.

Det passar in i det som beskrivs, men om det är en vis investeringsmetod…

@anon45620067

Läser du ens svaren här? Du kommer med fler inlägg utan att ha uppmärksammat vad folk försöker säga till dig, i all välmening, Det finns så mkt kunskap här som du bara nonchalerar,och kallar folk för o va instängda i nån comfort zone! Dom flesta har tänkt som du,kanske inte så extremt då. Men kör på ditt sätt, och återkom när du samlat på dig erfarenhet och kunskap.

3 gillningar

Nu har jag väldigt svårt att inte flika in med ”it takes one to know one” :joy::face_blowing_a_kiss:
Men det är ju inte kul, bara i min hjärna. :disguised_face::winking_face_with_tongue:

Stänger denna tråden nu.

@anon45620067 - överväg att ta till dig den kunskap som du har fått i tråden och återkom gärna framgent hur det går för dig. :+1:

15 gillningar