Tips om bra bil

Jag räknar med att få en diplomattjänst framöver. När det blir dags att flytta kommer jag sannolikt att behöva skaffa en mer rejäl bil. Hittills har mitt huvudfokus gällande bil varit att den ska kosta lite men det får nog bli ändring på det framöver.

Som utgångsalternativ har jag en Toyota RAV4 fyrhjulsdriven SUV. Den borde klara extrem snömodd, översvämmade gator med lervälling och sådana saker på ett hyfsat sätt. Är det någon som har förslag på någon annan hyfsat vanlig bil av liknande sort?

Land Rover.
Discovery eller Defender.
Eller är de för ovanliga?

Toyota Landcruiser kanske

1 gillning

Subaru har några liknande modeller som Rav4, kolla in Forester och Outback. De har permanent fyrhjulsdrift och vunnit Sveriges nöjdaste bilägare många år i rad.

RAV4 och Subaruna som nämns ovan är fina bilar.
Jag hade jämfört dessa och tagit den som passar bäst.

Har ni några miljökrav på er som diplomater? Är det något ni måste ta hänsyn till?

Mazda CX-5
Prisvärt märke och en av dem få biltillverkarna som har ökat i hållbarhet senaste åren.

Med sug bensin motorn på 2,5l ca 200hk, fyrhjulsdrift och automatlåda så drar den typ 0.7L milen blandad körning.

Jag gillar CX-5 och hade den på min lista över bilar när jag köpte min senaste.
Men tycker den är mer en “stadsbil” än en off-road bil. Där passar RAV4:an bättre

Skulle väl inte säga att nån Suv “original” är så värst bra för offroad körning.
Många offroad bilar är ju väldigt modifierad med speciella typer av däck, snorkel och hjulupphängning osv.

Sen finns nog betydligt mer tillbehör och prylar som passar till ändamålet för Toyota.

Nä, Toyotan är inte en riktig off-road bil, utan jag skrev bara att den passar bättre i den miljön än Mazdan.
Tycker Mazdan är lite “finare” medan Toyotan mer “råare” i konstruktion och material etc.

1 gillning

Nej, det finns inga sådana krav. Det vore alltså möjligt att köpa en bil med extremt ofördelaktig skattenivå som därför säljs billigt.

Poängen är att det behöver att gå att hitta reservdelar och service i ”skumma” länder. Volvo är inte ett alternativ, om jag säger så.

Offroad-körning är väl inte riktigt vad vi pratar om utan snarare körning på dåliga vägar och varierade förhållanden. Fyrhjulsdrift och behov av snökedjor är de parametrar som jag läst mig till.

Med tanke på önskemålen som kommit fram, service globalt, “offroad-egenskaper”, och jag förmodar att driftsäkerhet är också uppskattat så bör Landcruiser eller RAV-4 vara vettiga kandidater.
Det finns säkert anledningar varför globala instanser så som t.ex. FN kör mycket eller rentav främst Landcruisers.

Toyota är förmodligen enklast att få fram prylar till globalt.

1 gillning

Det torde vara bättre att fråga folk och bilfirmor på plats vad som är en lämplig bil just där.

2 gillningar

Precis. Är det ett underutvecklat land/region så är nog ett bilmärke/modell som dominerar och som därmed enkelt går att serva och reparera.

Där terrängegenskaper krävs är det väl ofta Toyota, Nissan eller Mitsubishi riktiga 4x4. Kan tänka mig att i amerikanska tillverkare dominerar vissa marknader

Tror du har den viktigaste poängen här. Jag var själv verkstadschef i Libanon under min FN-tjänst i 6 månader. Då jag var på FN-tjänst skojade vi ofta och sa att behövdes det ovanliga reservdelar så fick nästa “kontingent” skruva ihop det. Dvs nästa FN-gäng som kom 6 månader senare… Det som tog dagar/veckor att få fram i Sverige tog i praktiken månader att få ända fram på plats till Libanon av flera olika anledningar.

Så problemet i vissa länder är alltså att det ofta tar tid att få fram reservdelar. Därför måste man kunna reparera det mesta lokalt. Dels genom “enkla konstruktioner” med gemensamma delar mellan olika bilmodeller och dels genom att kunna ta/låna delar från trasiga/skrotade bilar som inte användes.

Även IDAG efter Covid och med Chipbrist och leveranssvårigheter står bilar länge och väntar på simpla reservdelar i Sverige. Att t ex få fram en sprucken framruta till min Kia EV6 har nu tagit 2 månader.

Du vill ha en bil som FUNGERAR i alla väder och som dessutom enkelt kan REPARERAS lokalt och att de enkelt kan få fram RESERVDELAR eller kan ta utbytesdelar från andra bilar. Samtidigt är det ju inte riktigt solo-ökenexpeditioner du ska ut på heller. Då skulle det bli lite andra krav inblandade.

Du har/får säkert en kontaktperson till organisationen i landet. Jag skulle rådgöra med de som redan jobbat där ett tag. De har säkert erfarenhet och kommit fram till vad som funkar lokalt med tanke på vägnät OCH fram för allt reparationer/service.

Är det sen Toyota, Ford, LandRover, Mitsubishi eller Nissan så blir det säkert bra så. Skulle gissa att någon av de märkena är de vanliga utifrån det du beskriver. Så det lite förenklade svaret blir “Ta det som de andra kör”.

Du kan antagligen direkt utesluta vissa “högtekniskt avancerade” modeller med en massa avancerade funktioner från BMW, AUDI, Volvo, osv.

Däremot verkar det lite underligt att du ska lösa det själv och framför allt i förväg härifrån Sverige? Är det inte något du får hjälp med att lösa på plats eller att någon på plats redan löst valet av bil åt dig?

3 gillningar

Jag ska givetvis rådgöra med personer på plats. Dock verkar det bra med lite egna idéer. Min enda erfarenhet av sådana här bilar är att ha kört försvarets bepansrade Toyota Landcruiser på HEAT-kurs.

Det bästa och enklaste som diplomat är alltid att köpa bil lokalt av någon annan diplomat som lämnar. I det läget har man dock oftast inte så stor valfrihet.

Ingår inte bil i tjänsten?