Jag kan inleda med att jag egentligen är komplett ointresserad av bilar. De ska ta mig fram punkt a till b, vara hyfsat säker och bekväm att köra. Helst inte gå sönder i tid och otid för det gör vardagen så oerhört jobbig (helt beroende av bil för att ta mig till jobbet).
Vi har idag två bilar där den äldre kan klappa ihop vilken dag som helst. Så känner att jag behöver börja göra lite research, men med ovan ointresse så tycker jag det är svårt.
Kraven jag har på bilen är att det ska vara en kombi med plats för hundbur modell större (collie) - problemet med bägge bilarna idag är att de är för små för detta så kör med lastgaller. Vilket är rätt segt så fort man ska åka längre med packning. Behöver vara automat för sambons skull. Vi har möjlighet att ladda hemma, så el/hybrid är absolut av intresse, men det svider att lägga pengarna på det.
Privatleasing hade jag kört på om det inte varit för hunden, livrädd för att åka på någon extrakostnad pga hundhår. Vet att det kanske är dyrare, men då hade jag i alla fall sluppit ångesten kring om bilen går sönder.
Om jag ska köpa en bil så tänker jag en max kostnad kring 200 kSEK (en del kontant, en del lån). Får man något vettigt för det idag och vad ska jag kolla på?
Jag fattar att jag säkert låter rätt korkad, och just på det här området är jag det .
Så tar gärna tips på bilmodeller, andra inspel osv.
Jag är också helt ointresserad av bilar men följde pappas råd och köpte en Honda HRV för 180.000kr (automat, bensin) som min första bil.
Jag vet att Bolmeson har räknat ut att en bil inte kan kosta mindre än 4000kr, men han har fel. (Förlåt Jan). Under mina 3 år som jag ägde HRV:n skrev jag ner alla utgifter och då menar jag ALLT! Allt ifrån P-skiva, varningstriangel och reflexväst till bensinkostnader, försäkring, nya däck, service osv. När jag sedan sålde den gick jag 30’ minus trots det kostade bilen mig 3200-3500kr i månaden. Billig bil med andra ord!
Nu har jag köpt en Honda CRV för att få mer utrymme, men den går på diesel, den drar mer = kostar mer att resa med och är dyrare i skatt. Saknar HRV:n men behövde en bil som klarar dra lite mer och har större utrymme.
Tror du får komma med mer kött på benen!
Du köpte en bil för 180k,
brukade bilen i 3 år
Sålde med 30’ i förlust (150k)
Och toti kostnad på 3k5 sek/mån?
Alternativkostnaden är 22k på 180k, 3 år, 4% alternativränta:
180k * 1.04³ = ~22k
Så 52’ (värdeminskning + alternativkostnad) på 36 mån är 1440 kr/mån.
I övrig har alltså du betalat ca 2000 kr/mån för försäkring, skatt, parkering, bränsle, underhåll, service, spolarvätska, vägtullar etc?
Låter som du köpt en bil i fint skick, inte gjort ett skit, och lyckats får 150k för bilen efter 3 år! Inte köpt några nya däck eller så t ex.
Ska man vara helt krass så ska cashflow också slås mot en kalkylränta men det är lite väl hårklyveri.
Normalt sett är en Dacia det billigaste man kan köra. Den billigaste bilen att köra på den svenska marknaden verkar vara en Dacia Sandero. De har också större bilar. Provkör en Jogger eller Bigster.
AI har blivit riktigt bra på att föreslå vettiga alternativ tycker jag. Man behöver fråga i olika steg. Om man har en vettig kandidat till bil bör man fråga om detaljer för just denna , Märke, modell, årsmodell, motortyp, typ av växellåda bör man ställa detaljerad fråga om.
När jag testat detta har AI ibland kommit med halvsanna påståenden exempelvis beskrivit ett problem som generellt när det endast i verkligheten gällde vissa årsmodeller. Om man ställer detaljerad fråga får man bättre svar. Till större delen mycket bra svar anser jag !.
En varning. Flera bilmärken har på senare år fått stora problem tidvis. Problemen började visa sig redan för säg 15 år sedan men har ökat sakta men säkert upplever jag och verkar inte slutat inträffa ännu för nya bilar. Finns nu flertal exempel på biltillverkare med stora problem med ex 1 miljon+ motorer som behöver bytas inom några få år. Även tillverkare med grundmurat bra rykte har “drabbats” tidvis. AI har koll.
Ofta allvarliga problem av olika typ som tror man till stor del kommer sig av att tillverkarna konkurrerat och pressats av lagar att få ner exempelvis bränsleförbrukning och få ut hög motoreffekt med metoder som varit tekniskt tveksamma och otillräckliga.
I många fall undrar man när orsakerna nu blivit utredda hur tänkande ingenjörer kunnat ignorera väl känd kunskap som exempelvis att turboaggregat behöver kylas effektivt även om föraren slår av motorn utan att invänta att turbon får svalna en stund med låg last efter hård belastning.
Inte sällan har flera brister visat sig finnas.
Från en ägare av två stora hundar ska du få ett hundrelaterat råd: ofta på hundburstillverkarnas hemsidor finns passlistor dvs vilken bur/grindar passar i vilken bil. Jag köpte t ex MiMs grindar med avdelare till min id4 efter att ha kollat i passlistan. Visserligen gick grindarna o avdelaren in i bilen men mina hundar fick inte plats! Kanske en lite tax men definitivt inte två stora labradorer! Detsamma kan gälla hundburar från MiM (och evt andra tillverkare som gör burar som det går att justera storleken på) då de är utdragbara på längden. Så gåninte bara på passlistan är mitt råd - åk till en affär där du kan prova på plats i din bil med din hund!
Man får dock minnas att något drastiskt hände med bilpriserna under pandemin! Kanske köpte TS just innan pandemin och sålde efter? Det klippet går inte att göra om så jag säger inte emot dig i sak men som sagt pandemin innebar ett rejält hack uppåt för alla bilpriser såväl nya som begagnade.
Jo jag vet, det där är en djungel i sig. Jag har ju bara en hund (men finns väl någon ide om att någon gång ha två) och därför känns det viktigt att göra ett vettigt köp nu. Men hittade du någon lösning till ID4? Generellt upplever jag att bilburslösningarna som finns på marknaden är sådär anpassade till de nya elbils-SUVarna…?
Ja sluttande bakluckor som är inne nu på såväl suvar och kombis gör det svårt att hitta lösning för hundarna. Grindar ger generellt mycket mer utrymme till hunden/arna. Jag har en hund med epilepsi så han måste åka i en egen kupé om han skulle få ett anfall annars ökar ju rörelseutrymmet om båda kan åka tillsammans utan avdelare. Vi har Artfex modell 2 (längre grind som går att luta mycket) grindar och avdelare i vår id4. Det funkar hjälpligt men vi kan t ex inte ha ett galler in till kupén det blir för trångt för hundarna då å andra sidan är våra hundar så stora att de inte kan passera mellan taket och bilsätet iallafall.
Nja är ingen ”rapport” med någon slags tyngd utan en journalists egna preferenser tankar för att skapa en artikel/klick åt Blocket. 4 sv de modellerna är för små utifrån TS önskemål och Ingen av de bilarna är en traditionell kombi som TS efterfrågar. En Model S som förvisso är stor men för de pengarna är inget för den ointresserade som inte vill/kan skruva billigt själv/kontakter osv. Så utifrån TS önskemål ska man nog leta andra alternativ än den listan.
Denna sida är rätt bra för att filtrera fram elbilsalternativ som täcker ens behov och listar även äldre modeller att sedan söka efter på blocket etc: https://ev-database.org/
Ett generellt tips kan vara att välja ett märke som har försäljare och service i närheten. Hör dig för i din lokala bekantskapskrets om de är nöjda med sin totalupplevelse av bilägandet.
Har tex Mazda en verksamhet som är uppskattad av sina kunder i närheten, välj en Mazda. Ligger närmsta Mazdaverkstad 17 mil bort, välj inte en Mazda.
Jo, det har vi lärt oss med den bilen som snart är slut. Närmsta verkstad ligger en stad bort, vilket visade sig vara extremt komplicerat när den fick konstiga felkoder .
Om du räknar in alternativkostnad för avkastning för du väl också räkna in alternativkostnaden för transporter om man inte har en bil, dvs busskort, taxiresor, hyrbilar mm.
Givetvis finns det undantag, beroende på hur mycket man kör, lyckas fynda vid inköp, tur med reperationer, inga kostnader för parkering och tullar osv.