Det kan man göra. Det är ju ingen tävling direkt men om någon säger att bilen kostar X så får man ju räkna TCO och då är alt.kost. en viktig komponent.
Det är ju relevant om du ska jämföra olika sätt att transportera dig. Men inte om du väljer mellan olika bilar.
Jag hade typ samma budget som dig när jag köpte bil. Fick hjälp av en släkting som är bilhandlare att reka hela Stockholms län i jakt (nej, köpte inte av honom själv
). Landade i en KIA Ceed hybrid som vi är väldigt nöjda med. Var också lite mer än 2 års nybilsgaranti kvar, fick för 180’ efter att “min bilhandlare” förhandlade med den andra bilhandlaren, så jag åkte bara dit och betalade
väldigt bekvämt.
Det enda som kan vara mindre bra är bagage-utrymmet, tycker själv det är för litet med två små barn, så hundburar kommer ta väldigt mkt av lastutrymmet.
Köp den bästa Toyota eller Honda dina slantar räcker till.
Tex Rav4, CR-V
Jo, alternativkostnaden blir ju högre om man köper en dyrare bil, men då går å andra sidan troligen reparationskostnaden ner istället.
Men jag missade att ta redan hade en skrothög, så my bad.
)Hade jag räknat alternativkostnad på allt jag köper hade jag gått minus och suttit hos kronofogden…
)
Någon har någon gång lärt mig att man ska undvika bilar som gått över 10.000 mil. Skulle du säga att det är samma med Toyota då…?
Googla ”Toyota Corolla Hybrid taxi”.
10000 är inget om den är servad o h skött.
Men har du råd så köp en som gått lite mindre och inye för gammal, då täcker också motorskadeförsäkringen katastrofer.
Nackdelen med Toyota är att de har så bra andrahandsvärde. Men det finns ju en anledning.
Kör du mycket, vvarje dag, hur lång är en resa typiskt?
Standard 5 mil om dagen i pendling, har äldre föräldrar som bor sisådär 40 mil bort så en resa till dem i alla fall en gång i månaden. Plus lite åkande till träningar med hunden.
Det går ju i teorin att låna mer pengar men en gillar inte att ha lån i onödan när jag inte behöver en “flashig” bil om du förstår hur jag menar.
Jag kan hålla med. Har en Sandero från 2012 som jag köpte ny då för 6000euro utomlands. Den modell tillverkas inte längre men det var då den absolut billigast och mest basic som fanns på marknaden. Den har rullat fint hittills, inga större reparationer mer än att byta kamrem och allt som behöver göras med jämna mellanrum, nya däck såklart, en batteri som dog en dag när det var svinkallt så jag behövde ringa bärgningsbilen, men annars inga överraskningar alls. 4000 kr/år i helförsäkring, 300 kr/år i bilskatt. Jag är snart uppe i 30.000 mil. Det är ingen sexig bil men jag ser inte den när jag är inne och kör ju.
Gällande Dacia så skulle jag avråda från dem ur ett rent säkerhetsperspektiv.
Väldigt många bilar uppnår 5* och nästan alla har 4* hos NCAP. Och ja se själv hur Dacias betyg ser ut:
Andra nackdelar inkluderar bristfällig komfort, noll körkänsla, dålig bullernivå och låg tekniknivå och prestanda relativt prisnivån. Men håller bra brukar de göra.
Det är en bil som släpar archelet dit man ska tillförlitligt. Det räcker för de flesta.
Behöver man en statuspryl eller har bilar som intresse kan man köpa något annat. Och betala för det.
Varför inte köra en Lada Niva när man ändå är igång?
Ja, cool bil. En sådan skulle jag hellre köra än någon dyr dussinbil. Men till skillnad mot trådskaparen är jag bilintresserad. Om jag skulle köpa en bil skulle jag ändå köpa en Toyota eller något. Sedan skulle jag köpa en riktigt rolig hobbybil istället.
Jag tackar så hemskt mycket för alla tips och inspel. För tillfället ligger Toyota Corolla (kombimodellen såklart) högst i kurs. För jag bryr mig sådär mycket om hur häftig den känns att köra, så länge den kör som sagt. Bagaget verkar tillräckligt stort för de burar/grindar jag vill ha och bonus för att den inte är så hög. Prismässigt går den in och om skrutt bilen vi har skramlar på ett tag till hinner vi eventuellt spara lite till för att kanske få en något nyare variant. Har full förståelse för att andra har helt annat bilintresse än jag och tycker det är ett trist val, men det kanske märks att jag lägger mina slantar och tid mer på djuren som ska åka i bilen ![]()
Citat[quote=“Jimmy, post:31, topic:123789, full:true”]
Gällande Dacia så skulle jag avråda från dem ur ett rent säkerhetsperspektiv.
Väldigt många bilar uppnår 5* och nästan alla har 4* hos NCAP.
[/quote]
Huvudorsaken till att Dacia får dåliga betyg är oftast att de är brutalare mot fotgängare än andra bilar och att många aktiva säkerhetssystem saknas. När det gäller själva krocksäkerheten så verkar de ungefär normalbra.
Så låt oss nu rationellt och gemensamt hata på de snåla, egoistiska förare som valt Dacia istället för t ex Tesla…?
Dacia är inte en rolig bil men den är bättre än sitt rykte. Är fokus enbart ekonomi och basfunktion så borde den vara vettig. Det är helt klart vettigt att provköra en Dacia som referens. Då kan man se om man vill betala för det extra lull-lull som andra bilmodeller har.
Kika på vilken hundbur som du skulle vilja ha och se vilka bilmodeller den passar i. Då kan du förmodligen sålla en hel del.
En bubblare är VW Sharan. Ingen personlig erfarenhet med dem men sett en del som har större hundar i dem. Ser ut att vara rätt stor i hytten och fäller du bakre raden blir bagaget stort.
Förmodligen uppfyller den dina krav men kanske är mer som en caddy än en passat i komfort