Tips om bra ljudbok

Jag har nyligen börjat lyssna på ljudböcker. Det är särskilt bra när man har småbarn och ont om tid. Man kan kombinera det med andra aktiviteter. Appen Biblio är bibliotekens app för ljudböcker och att låna böcker där kostar inget för låntagaren. Utbudet är skralare än t.ex. Storytel men det finns ändå ett rejält utbud på både svenska och engelska.

Just nu lyssnar jag på boken Massutmaning av Tino Sanandaji. Den uppfattades när den kom som kontroversiell och (naturligtvis!) rasistisk. Jag skulle dock säga att den har mognat bra. Utvecklingen i samhället har till stor del blivit precis så dålig som det förutsägs i boken och många påståenden som tidigare framstod som radikala har nu mer karaktären av att sparka in en öppen dörr. Det mesta som sägs i boken är hämtat från forskning och statistik så det är egentligen inget nytt.

Boken är lätt att lyssna på och lämpar sig riktigt bra som ljudbok. Innan jag lyssnade på den här boken provade jag en äldre klassiker. Den var också bra men det var stundtals svårt att hänga med i alla litterära utvikningar. Massutmaning är språkligt enklare och mer pang på rödbetan.

Massutmaning / Ljudbok (elib.se)

I Sovjetunionen var det vanligt bland förnuftiga människor att betrakta censur och förbud som en sorts lästips. Att en viss bok var förbjuden sågs alltså som en kvalitetsstämpel. Kanske den här boken kan ses som ett liknande exempel i en svensk kontext.

image

3 gillningar

Har du lärt dig något av den här boken eller bytt åsikt om något? Jag var nyfiken på boken han skulle skriva om utvandring, men den tycks ha fastnat någonstans.

Talebs böcker tycker jag annars brukar vara trevliga att lyssna på när man är ute och går.

Jag håller på och lyssnar på boken nu. Den är nästan tio timmar lång så det tar ett tag att komma igenom den. De (ganska många) kapitel som jag lyssnat på så långt handlar om empiri och historik. Boken täcker perioden fram till 2016. Dock är de exempel som tas upp fortfarande aktuella och ihågkomna så tidsperspektivet känns ok. Alla stenkastningar och stenkastare är i någon mening ganska lika varandra. De slutsatser som kunde dras om fenomenet och kategorin gärningspersoner tidigare är inte annorlunda än idag.

Det jag främst har lärt mig handlar om äldre historia gällande både stenkastning och invandring. Just om sådant har iallafall inte jag lärt mig något väsentligt i skolan. Det mesta man lärt sig om “tyska köpmän” eller “vallonska smeder” har varit anekdotiskt. Här reder han ut alla dessa trådar på ett föredömligt sätt. Konsekvensen blir i någon mening att det utpräglat hjärndöda inslaget i vissa “invandringsförespråkares” argumentation framträder på ett närmast övertydligt sätt. Lobotomi kanske kan ha en roll att fylla på sina håll.

Den sista delen av boken handlar om rekommendationer. Dit har jag inte kommit än. Jag antar att det är där som “rasismen” kan återfinnas. Där handlar det ju om politik och konkreta åtgärder som behövs för att reducera och helst ta bort problemen. I media har jag förstått det som att den historiska delen ändå har bedömts på ett positivt sätt medan rekommendationerna setts som mer diskutabla. Den historiska delen är allmänt sett neutralt presenterad så man får inte skrivet på näsan vad man ska tycka. Boken är alltså lämplig för den som är samhällsintresserad på generell nivå. Många andra böcker om det här ämnet har en agendadriven och känslostyrd inriktning. Jag har samlat på mig böcker om det här ämnet så det är min egen observation.

Lyssnar på den varje dag. Kul att fler har hittat appen! Jag som gillar historia lyssnar gärna till Dick Harrysson. Ända jag saknar i appen är att kunna söka fram endast ljudboksalternativ.

Du kan söka på datorn. Det är enklast överlag.

Jag skulle vilja rekommendera denna: Israel och hennes fiender - Bengt G. Nilsson, Mark S. Weiner - häftad (9789198259193) | Adlibris Bokhandel

, tyvärr finns den inte som ljudbok men man kan lyssna på denna pod: #201 - Nilsson & Arafat (Gäst: Bengt G Nilsson) - Sista Måltiden | Lyssna här | Poddtoppen.se där Bengt G. Nilsson intervjuas om sina erfarenheter av mellanöstern.

Avsnittet är 1h långt om man inte är prenumerant, jag är prenumerant och då får man hela avsnittet på 2h 15min. Själv tycker jag det var mycket intressant. Rekommenderas.

Jag kan rekommendera Äkta hela vägen, skriven av Erik Niva om Martin Mutumba. Som läser boken själv. Kan nog nästan lova att den kommer provocera.

Denna är fantastiskt!

1 gillning

Jag har inte ljudbokstjänster och när jag hade det fanns inte alltid alla böcker där. Dessa har jag lyssnat på youtube med mobilskärmen igång och mobilen på laddning för att inte ljudet ska pausas eller batteriet ta slut :face_with_diagonal_mouth:

Det är säkert många som känner igen dessa. Jag har lyssnat om dem flera gånger.

Globalisering fungerar inte om det innebär att bara kopiera gammal teknik. Därför uppmanar Thiel till nya innovationer och affärsidéer.

Tips på att fokusera på det viktigaste. Lej bort så mycket arbete som möjligt och be folk sluta maila och ringa om småsaker.

Om vikten av att spendera sitt liv väl, hur moderna människor förändrats av att kunna mäta tid och om att fokusera på det viktigaste i livet som helhet (på gemenskap bl.a.).

Jag noterar att Sanandaji levererar en hel del kritik mot alliansregeringen och den så kallade arbetslinjen. Uppgifterna i sak är underbyggda och rimliga men det är ändå ett perspektiv som inte framkommit i media på samma tydliga sätt.

En minuspoäng får jag dock ge för att ”klanproblematiken” inte fångas upp. Boken kom ut innan den frågan kommit upp på bordet och fokuserar på den bild av problemet som dominerade innan. Med tanke på omfattningen av klanproblemet är det egentligen väldigt märkligt att det kunnat gå under radarn. Det framstås främst handla om enstaka individer som ”hamnat snett”, inte om regelrätt onda grupperingar som kommit till Sverige med målet att begå brott.