Tips på att tjäna mer pengar | Avsnitt #202 på bloggen

Kom ihåg att som småföretagare är du alltid en potentiell skattefuskare i Skattemyndighetens ögon. Dom gnäller på att arbetskläder du köpt kan användas privat och inte är avdragsgilla men om ett storföretag köper samma sak till sina anställda är det inget konstigt. Har du en bil på firman förutsätts det att du kör med den privat och du är skyldig tills du bevisat motsatsen. Har du ingen privatbil kan du inte bevisa din oskuld, du åker på förmånsbeskattning vad du än säger. På samma gång kan storföretagen ha hur många firmabilar som helst utan att någon behöver skatta för det.

Jättebra avsnitt och ett väldigt viktigt ämne.

Tycker ni resonerar helt rätt.
Vi borde försöka bygga en starkare kultur i Sverige runt småföretagande.
Det är redan väldigt fördelaktigt på många sätt att ha en egen verksamhet i Sverige.

För de flesta är det dock helt otänkbart att göra något eget, och de ser istället anställningen som en självklarhet.

En anställning är bekväm, men löneutvecklingen i Sverige och hela västvärlden har varit usel de senaste årtiondena.

Vi har haft en fallande löneandel i Sverige sedan 70 talet.

Och i USA har minimilönen stått still sen 2009 och nu har det även börjat pratas i EU om att införa minimilöner även här.

Jag tycker inte framtiden ser jätteljus ut för våra arbetare, så att bygga en kultur runt att ha en egen liten verksamhet vid sidan av sin anställning tror jag är helt rätt.
En verksamhet som kan växa till sig över tid.

Men vem vet, kanske blir det annorlunda i framtiden?

LÖNER
ÖKADE UPPÅTRISKER FÖR LÖNEGLIDNING - SWEDBANK (Direkt)
2021-03-01 11:33

1 gillning

Håller jag med om, alldeles för mycket “anti-företagare” norm hos allmänheten.

Japp, bekvämligheten är inte bra för produktivitetsutvecklingen eller den personliga utvecklingen hos befolkningen. Kreativt företagande är jätteviktigt.

Ser jag som ett ganska litet problem eftersom vi inte haft någon prisinflation över denna tiden. Kanske tom bra då det ökar incitamenten att bli företagare kontra anställd.

Varför skulle framtiden vara mörk? Löneökningarna har ju hängt med prisinflationen (nästan). Med mer och billig kommunikation blir det enklare och enklare för enskilda att driva egen verksamhet. Kapitaltrösklarna minskar.

Med en tilltagande prisinflation så borde man väl snarare räkna med signifikant ökande löner för arbetare och en ökande löneandel? Med prisinflation så ökar ju såväl löneglidning som krav på löneökningar i lönerörelsen.

Jag förstår inte varför löneandelen skulle fortsätta minska med den nu tilltagande inflationen. Framtiden är väl snarare ljus för arbetare och dystrare för arbetsköpare (företag) mätt i lönekostnader/löneinkomster?

1 gillning

Tackar för ett bra avsnitt, Jag tycker det är skönt att lyssna på en sån sprudlande optimism som Jan har ibland, det är väldigt uppfriskande. Sen förstår jag dock inte hur man ska hinna med allt, speciellt inte som småbarnsföräldrar (som J och C är också) i kombination med ett vanligt 8-5 jobb. Som ni sa, ingen jobbar 9-5 utan att skippa lunchen helt/den är betald/jobbar deltid.

Hemma hos oss är möjligheterna att “jobba” utöver de vanliga 9,5 timmar man är iväg näst intill obefintliga. När man kommer hem vid 4 ska det lagas mat, diska, torka, bytas blöjor, lekas med barnen, förberedas till morgondagen, duscha, fixa nån grej med hus/bil/pappersarbete osv. Sen är klockan 19.30 och då är det läggdags för småttingarna, lite tjat, tandborstning, sagoläsande, osv. Sen är klockan runt 21 och huvudet känns som efter en krogrunda på stan. På sin höjd lite snack med frugan och slötittandes på tv, sen slocknar vi båda två. Min fru har ibland somnat mitt under en pratstund. Helgerna ägnas åt allt som inte hinns med på vardagarna, t.ex. tvätt, vara social med vänner och bekanta, trädgårdsskötsel, utflykter med barnen osv. Sen blir det måndag igen.

Jag har vänt och vridit på detta, och har svårt att se hur vis ska kunna krama ur mer pengar på ett effektivt sätt. Visst, jag kan väl smita iväg och klippa någons gräs en gång i veckan och få in några hundringar. Men oavsett vilket är det mest effektiva ändå att jobba fler timmar på jobbet. Det ger mest “bang for the buck”.

Tar man bort barnen eller heltidsarbetet ur ekvationen blir det hela givetvis helt annorlunda. Då finns det stora möjligheter att göra något annat, men jag kan nog inte se att det blir mer effektivt sett till timpriset än vad vi har idag med våra jobb. Jag jobbar som sagt som IT-konsult och har tittat på detta med eget AB. Med timpriser runt 650 + moms samt två barn och små möjligheter att vara flexibel med arbetsort och liknande samt att jag måste ta hand om allt själv utöver de 8 timmarna av fakturerbar tid, jag fick helt enkelt inte det att gå ihop. Det känns självklart lockande att slippa alla tråkiga möten och kunna välja själv vilka aktiviteter man vill åka iväg på, men jag kom fram till att jag nog ändå har det ganska bra där jag är som anställd. Risken är minimal och uppsidan oerhört begränsad.

Min fru som är SSK ser fram emot nästa avsnitt. Ta gärna upp detta med monopol-liknande situationer i många regioner där det helt enkelt inte går att byta arbetsgivare för att få upp lönen då Regionen och kommunen i princip är de enda arbetsgivarna. Att byta tjänst inom ett sjukhus räknas inte som byte av tjänst och det kan inte bli fråga om någon ny löneförhandling.

/H

12 gillningar

Tack för mycket bra och inte minst viktigt avsnitt :slight_smile:

Stort tack till @Caspian som jag tyckte drev och höll ihop avsnittet fint som annars hade kunnat sticka iväg i en mängd fler tangenter än vad det gjorde :joy:

Jag håller med dig @janbolmeson, att jag heller inte förstår varför man skulle tycka att det som är roligt blir tråkigt bara för att man kan tjäna pengar på det. Det argumentet känns lite som en ursäkt för att man inte orkar prova eller inte vågar misslyckas. . Det blir ju kanppast tråkigare att investera bara för att man tjänar pengar på det :slight_smile:

Jag är dock Inte alls säker på hur många som verkligen vågar starta eget efter detta dubbel avsnittet :thinking: Även om jag har ett eget bolag så kunde jag tycka att det blev väl ”svårt”.

Kanske utmaningen för Er är att försöka beskriva en lika enkel steg-för-steg metodik att starta eget som ni gör med sparande?

Jag tror ni har embryot till en metod i avsnitten men det behöver struktureras, förtydligas och lite avdramatiseras.

Några av punkterna jag funderade på är kring prissättning, energi och företagsform:

Prissättning - det känns som detta blev lite väl svårt och dogmatiskt. Att man måste ta i ”så man kräks” och köra på Maxpris hundra gånger före man tänker efter :wink: Det jag tänker är:

• Det är bättre att komma igång och få kunder än att lägga massor av säljtid utan intäkter för att dogmatiskt hålla det höga pris som man bara egentligen gissar att det är värt. Om ingen köpt till det priset så finns det ju ingen evidens för att det är rätt pris. Jag tycker det är bättre att komma igång - så länge man tjänar pengar på sista raden - för man lär sig jättemycket från kunderna.

• Man måste (måste!) kunna leverera mer värde till kunden än man tar av dem i pris. Det är jättesvårt att veta när man startar. Så jag tänker att man kan ge ”prova på” specialpris till första kunderna för att komma igång, lära och inte minst förstå hur mycket värde kunderna ser av vad man ger dem. Specialpriset ska vara villkorat på att man får intervjua användare, utvärdera ens leverans mm. Då får jag ett värde även om det är specialpris.

• Att man kan prova en flerfaktor modell för att hitta ut rätt kombination av pris & produkt. Tex att man provar (gissat) fullpris med en produkt/ett tjänsteomfång, samt en uppgradering till högre pris med mer/bättre innehåll och dessutom en budget variant som är billigare men också har lägre kostnad för mig. På så sätt kan man snabbare lära sig vad som är rätt pris för rätt omfång av produkten. Man får även en bild av segmenteringen dvs vilka kunder är beredda på att betala vad.

Energi - jag tror det är svårt att generalisera såsom tex att Netflix är energineutralt. Det är det kanske för en del men inte för andra. Själv får jag många bra idéer när hjärnan får gå på frivarv under en tafflig film eller en kul komedi :wink:

Jag tror du, Jan, är lite av en dynamo där du skapar din egen energi och kan gå på högvarv mest hela tiden, men alla är inte det. Så stå på dig @carolinebolmeson Netflix är finfin avslappning :slight_smile:

Själv tror jag att var och en måste hitta sin energibalans mellan aktivitet - sömn - och avslappning. Som de djur vi är behöver vi alla tre men de kan alla tre se olika ut för olika individer.

Själv upplever jag att avslappning utlöser en massa kreativitet. Med avslappning menar jag att kropp & knopp får löpa dit det vill, eller inte löpa alls. Att man bara gör något för nöjes skull eller bara ”är” - tar en promenad, tittar på en film, tar en fika, kollar på fåglarna utanför köksfönstret - och inte aktivt försöker tänka på något alls.

Åtminstone när jag inte styr hjärnan till en viss aktivitet så får det undermedvetna komma fram och plötsligt kommer nya lösningar/idéer fram som jag inte aktivt kunnat tänka ut.

Alla måste nog hitta sin ”sweet spot” tänker jag :slight_smile:

Företagsform - här tycker jag att ni bara skrapade på ytan med ”hur svårt är det egentligen”. Nej, det är inte svårt. Det är lika lätt som att cyklar för alla de som lärt sig cykla :wink: Men det innebär ju inte att det är lätt för andra.

Jag menar att det finns olika nivåer på företagande som ni skulle kunna beskriva. Visst AB och Enskild firma i all ära men även här kan man ”sälja skinnet före björnen är skjuten”.

Man behöver inte ens starta ett företag utan kan komma igång med ”faktureringstjänster” som tex Frilans Finans, Cool Guy mfl.

Alltså man hittar sin kund, man gör jobbet och sedan registrerar man allt och skapar fakturan på deras webbsida. Skattetekniskt är man anställd hos faktureringsbolaget under den tiden man utförde jobbet.

De tar in betalningen, följer upp om den inte betalts, sköter bokföringen, betalningar till Skatteverket mht arbetsgivaravgift och preliminär skatt och betalar ut resten till dig i nettolön.

Visst det kostar 5-6% på fakturabeloppet men är ju ett superenkelt sätt att komma igång och prova. Funkar det och man gillar det så kan man starta firma därefter och ta reda på vad som behöver göras för det, när man väl testat av marknaden och verkligen är taggad.

Kanske en idé för ett framtida avsnitt att granska ”bästa faktureringstjänsten”?

Återigen stort tack för ett kul & viktigt dubbelavsnitt! :grinning::+1:

24 gillningar

Nu är ju jag 24, utan familj och bor ensam. Jag har alltså inte ens ett uns till tolkningsföreträde i frågan kring föräldrar och livspussel. Jag erbjuder dock lite tankespjärn, tankar jag kom på när jag läste din kommentar.

— Prata med din partner om att kvitta två timmar per helgdag för att göra någonting och börja med det som ett “lillebror-projekt”. Tänker att det du kumulativt kan knåpa ihop på 4 timmar/vecka i 45-ish veckor/år absolut kan bli något ni kommer att kunna tjäna lite extrapengar på. Det gäller dock att ni har en situation som gör att du faktiskt kan ta de timmarna, det vet du bättre än jag! :slight_smile:

— Det här reagerade jag direkt på. Vad krävs för att du ska kunna ta 800:-/h? Eller 1000:-? Tänker att det finns lite utrymme att tänka kring det iallafall.

— Det sista jag tänkte på är det vi pratar om kring syfte. Är det bara pengarna som är viktiga så är det kanske bättre att jobba extratimmar. Frågan är ju vad som är roligast, och vad du vill. Så att fundera kring syftet tror jag är otroligt viktigt.

Hoppas att det kan ge någon ny tanke!

3 gillningar

Herregud vilken kommentar. Tack! Ska se om vi kan hitta någon e-kurs, eller om det kanske är så att vi ska spela in den själva. :slight_smile:

9 gillningar

He he! Tack (tror jag :slight_smile: )

Jag tror ni är inne på något som kan bli minst lika stort som allt RT redan gjort på sparande … alltså något långsiktigt att satsa på tycker jag. Att hjälpa vanligt folk att tjäna mer :slight_smile: :+1:

@janbolmeson har så sjukt mycket erfarenhet (redan) och med dig och Caroline vid sin sida är jag övertygad att det kan bli en ruggigt bra kom-igång guide över tid och även nästa-steg för mer avancerat företagande (precis som på sparandet).

8 gillningar

Jag jobbar mycket med min personliga utveckling och det här avsnittet passar bra in där, kanske då under den del som handlar om att vara framgångsrik. Att vara framgångsrik behöver inte betyda att man tjänar mycket pengar, utan det handlar om att göra det man vill och tycker om i livet, samt också att uppnå sina målsättningar. Men att tjäna pengar är ett sätt att vara framgångsrik.

En av sakerna som jag har fått lära mig som grundläggande framgångsfaktor, som jag inte har uppnått ännu är “Adopt a definitive major purpose”. Det jag tänker är att i pengasammanhang så vore det ultimat om jag kan tjäna pengar, ha som hobby (dvs jag gillar att göra det ändå), ha som “major purpose”, så är det den ultimata kombinationen.

Som det ser ut för mig så kommer min relation till pengar och hur jag tjänar dem att formas starkt utifrån min personliga utveckling. Kanske hittar jag kombinationen Major purpose-Pengar-Hobby, eller så hittar jag Major purpose annanstans och inser att pengadelen får vara på nivån OK och det är lugnt. Oavsett vad så mognar och klarnar detta med tiden i takt med hur jag själv mognar.

Jämfört med att lyssna på Jan och Caroline så tänker jag mig att de har haft fokus och mognat inom detta i över 20 år, så det är väl värt att lyssna på alla klokheter. Och jag är bara i början, har bara börjat ha ordentligt fokus på detta det senaste året och insikterna kommer vartefter.

3 gillningar

Tack för kloka kommentarer!

Nej för oss är inte pengarna viktigast (längre) utan det är att kunna frigöra ledig tid. Men även om våra löner var halverade hade det ändå varit svårt att hitta tid och ork för något extraknäck.

En sak som jag reagerade på att @janbolmeson sa i avsnittet var att den bästa lönen är 46000 kr i månaden för då “maximeras SGI”. Kan detta verkligen stämma? Eller hörde jag fel. Enligt Aktuella belopp (forsakringskassan.se)
är maximal årslön som SGI beräknas på 476000 kr.

/H

2 gillningar

Tack för ännu ett bra avsnitt.

Det var intressant, men inte så informativt som det kanske skulle kunna vara.

Blev lite mycket fokus på Jans erfarenheter, mest relaterat till den affärsmodell ni driver, blandat med diverse anekdotiska exempel.

Jag hade hoppats på något mer handfast där ni gått igenom några konkreta exempel, helst med olika omfattning där man fått en uppfattning om vad som krävs i kapital, kunskap, tid mm och vilket resultat det skulle kunna tänkas ge.

Min fantasi är inte så bra :blush: men jag skriver ner några saker som exempel på sådant jag gärna hört er gå igenom och resonera kring:

• Köp/sälj på Tradera, Blocket, FB ed. Detta har de flesta redan lite erfarenhet av. Man kan köpa på “dåliga” annonser och sedan själv sälja dyrare.
  • Renovera möbler o sälj vidare
  • Skriva faktaböcker, beroende på yrke/intresse kanske man kan skapa den typen av böcker relativt “lätt”.
  • Översätta texter
  • Skriv resereportage från semestern o sälj till månadsmagasin
  • Privatlektioner i något. Gitarr, piano, fotografering, datoranvändning ed.
  • Hålla kurser
  • Frilansjobb online, finns massor av uppdragsförmedlingar där man kan bjuda på att göra uppdrag.
  • Ta porträtt av folk på stan och sedan förhoppningsvis få sälja bilderna till dem.

Finns förstås hur många uppslag som helst, dessa var lite mindre i omfattning och kanske rätt lätta att komma igång med.

Att få lite klarhet i vilka regler som gäller och hur man kan göra för att komma igång med sitt “företagstänkande” vore toppen!
Gärna exemplifierat i några konkreta case som kan ge både kunskap och inspiration.

5 gillningar

Jättebra exempel. Det som jag tror är mest värdefullt är lite hjälp på traven i hur man faktiskt kommer igång. De flesta kan säkert komma på något de är bra på, men hur man omsätter detta till intjänade skattade pengar är det som är det svåra. SOm exempel. Min fru är född utomlands, och pratar ett språk som är lite ovanligt i Sverige. Hon är väldigt duktig på språk och lärde sig bra svenska på 3 år. Hon ville gärna extraknäcka som tolk. Jag hade ingen aning om hur detta gick till, och tänkte i problematiserande termer som att “man måste säkert ha en examen nånstans” eller “du måste vara certifierad” osv osv. Hittade efter lite googlande ett företag som heter Transvoice. Där kunde min fru efter ett arbetsprov frilansa som tolk, och hon tyckte det var jätteroligt. Hon upptäckte att hon faktiskt var riktigt bra på att tolka, och fortsatte sen att jobba som tolk i två år. Det enda negativa var att lönen inte var så mycket att hurra för, det var en hel del resor inblandade och det kunde gå nån vecka innan nån hörde av sig. Men det blev ändå en oerhört positiv erfarenhet då hennes självförtroende stärktes, att hon var mycket bättre än vad hon trodde. Det är nog lätt att tänka att “ähh så duktig är jag inte”, lite klassiskt jante-tänk. Det svåra är nog att röja undan alla dessa fördomar man har kring det hela.

Sen skadar det ju inte om man har en liten “twist” på det man vill sälja. Kokböcker finns det t.ex. tusentals av, om jag nu har tänkt skriva en kokbok, ställ dig då frågan “vad gör då att min kommer att sticka ut ur mängden och vara liiite bättre än de andra?”

/H

3 gillningar

Ett kort tips till de som känner sig överväldigade av att starta företag. Fokusera på möjligheterna och inte problemen. Problemen bleknar ofta i jämförelse och dom löser man i princip alltid. Vad är det värsta som kan hända?

2 gillningar

Kul att höra om din fru och hennes framgångar som tolk!

Jag tror att detta sätt att tänka gör att man lätt blir lite avskräckt från att testa något.
Om man istället tänker att det räcker om jag är bättre än den “sämsta” som idag finns på marknaden så kanske tröskeln känns lägre och man vågar starta.

Exempel: Om det finns kunder till 20 frisersalonger i stan så räcker det ju om den jag öppnar är bättre än den tjugonde. Då bör jag kunna etablera mig och få en tillräcklig del av “kakan”.

Sedan kanske man inte siktar på att vara näst sämst :slight_smile:, men det kan vara lättare att våga ta steget om man inte känner att man “måste” vara bäst heller…

3 gillningar

Tänker 80/20 regeln. Gäller bli av med många av de sämsta kunderna genom hög prissättning-energitjuvar!! Sätt inte ex för lågt pris på en Blocketannons :wink:

Vet en hovslagare (superduktig!) som tog beslut att dubbla priset för att verka hovarna. Han förlorade hälften av kunderna men bibehöll intäkterna. Det gör att hans kropp håller hela vägen, energi över till kvällen efter jobbdagen.

Tycker det är fel att blanda in ev hobby i resonemanget att tjäna pengar! Att tjäna pengar innebär att ta en risk för en senare belöning och hobby är en fristad från detta!

7 gillningar

Jättekul med alla kommentarer här, och bra feedback på det vi pratade om.

Jag, @janbolmeson och @carolinebolmeson kommer att spela in en uppföljning imorrn som släpps nästa vecka, där jag kommer att försöka konkretisera den feedback som kommit in här. Är det något annat ni vill att jag tar upp i avsnittet så skriv här i tråden, eller i ett personligt meddelande till mig!

8 gillningar

Sjukt hög igenkänningsfaktor här :pray:

Hade de här tankarna ständigt närvarande igenom båda avsnitten. Det är inte lätt att få loss tiden till att göra mer än till det som är need to have hemma. Har man dessutom inte tillgång till barnvakt så är man lite låst.

Trots det har jag ändå ett AB sedan förra året men det är inte lätt att uträtta något i det så det är en sunk cost för tillfället och går i valet och kvalet om jag ska lägga det vilande eller likvidera.
Med det sagt kan jag ändå hålla med @janbolmeson om att det inte är svårt att starta företag :wink: Men det är ju inte när man registrerar företaget som värdet skapas och pengarna rullar in, det kommer ju av allt arbete som sker efter starten och det är då det svåra börjar om man tex har hus, små barn och ett annat heltidsjobb.

5 gillningar

Gå olika vandringsleder och blogga/livesänd/recensera

Typ Europalederna eller Roslagsleden

Skriv bok efteråt

Föreläs sen

Sitt i morgonsoffor

Var med i lekprogram i tv

Tala ut i blaska

Bli styrelseproffs

4 gillningar

Förstår din utmaning. Mitt råd är att dela varannan dag.
Jag och min fru hämtar varannan dag och då kan den andra jobba istortsett fram till läggdags. (Lite svårare nu med hemmakontor men då slipps det samtidigt pendlas)

Samma gäller helger.

Så då kan schema vara:

måndag jobb 7-19
Tisdag jobb 8-16
Osv

Sen helgerna:

Lördag jobb 8-16 (efter 16 sociala aktiviteter)
Söndag - vara med barnen medan frugan jobbar.

Med kvällsarbete sen 21-23 så kommer du upp i en 60ish timmar i alla fall

3 gillningar

Hej Thomas! Jag känner igen mig i din situation: Jag har också en AB sedan några månader tillbaka och försöker avsätta kvällarna för att utveckla och verifiera min affärsidé. Jag skulle profitera av en accountability partner. Någon som står framför samma utmaning, dela periodiska målsättningar med varandra och reflektera om vad som fungerade (eller inte) samt möjliga anledningar till det. Ibland så behöver man en påminnelse om varför man valde att försätta sig i denna situationen och vilka möjligheter det finns i det. Hade det varit någonting för dig?

6 gillningar