Tips på billigare frakt för webbutik?

Jag funderar på att starta en webbutik, men tycker att frakten med Postnord är rätt dyr, speciellt till andra EU-länder. Ett litet paket på 250 gram kostar cirka 120 kr. Har någon tips eller erfarenheter kring hur man kan hålla fraktkostnaderna nere? Finns det någon annan fraktlösning som funkar bättre?

Alla tjänster som du köper online är billigare än fysiskt porto. Googlar du priser så får du i överlag upp priser som gäller privatpersoner.

Vill du komma längre ned i kostnaden så kan du bli företagskund med kredit.
Du skickar dina grejer, med adress info och vikter som du själv lägger in i en digital portal, priset varierar på tjänster.

Men överlag är alla frakt/transportbolag likadana.

Oförsäkrade försändelser är billigare,
Försäkrade försändelser är dyrare.

Kunder över disk betalar mest.
Kunder över mobil/internet betalar mindre.
Företagskunder över internet betalar minst.

Billigaste PostNord erbjuder är varubrev, finns i Sverige o Eu tror jag.

Tänk på att inte alla länder samarbetar digitialt, det som är spårbart i Norden, kan likväl bli helt osynligt om det åker till tex England.

1 gillning
1 gillning

Hej
Vi använder oss utav Sendify på jobbet.
Funkar hittills väldigt bra

1 gillning

Om du vill skicka försändelser inom Europa (eller globalt) är det definitivt värt att titta på ett fulfillment center. För mig blev det lönsamt och väldigt tidsbesparande från cirka 100 ordrar per månad. När det blir lönsamt beror lite på hur stort sortiment och hur stor fysisk volym produkterna tar upp eftersom det driver lagerkostnader.

Jag har bra erfarenheter från Shipbob och har bland annat ett lager i NL. Ett “300g varubrev” från NL till DE kostar 8,5 USD och då ingår pick, paketering, etikett och frakt.

För att få bra priser med PostNord / DHL / etc. måste du ha ganska stora volymer. Jag har för mig att PN startar riktig förhandling från ca 10K försändelser per månad men med ett fulfillment center får du iaf en del av deras förhandlingar och framför allt du slipper att packa ordrar och åka till posten, tid som du kan lägga på annat kvalificerat bolags byggande istället :wink:

Den enda nedsidan med ovanstående upplägg är administrationen: du måste registrera dig för moms i det europeiska land där du har ett lager och deklarera moms via OSS (Skatteverket via ditt momsnummer för det landet). För NL bara en gång per kvartal och inte svårt men kanske inte så kul :wink:

En annan grej att hålla kolla på är att du betalar in moms till ditt momskonto direkt vid importen till NL, inte fiktivt som i SE, inte super för “cash flow”.

1 gillning