Jag funderar på att bo väldigt spartanskt några veckor eller månader under vintern i ett varmare land, helst inom EU.
Tanken är att hålla kostnaderna väldigt låga, gärna genom att köpa en liten bit mark antingen helt tom (tält) eller med en liten stuga för max 100k där man kan bo lagligt och tryggt. Någon form av enkel toalettlösning hade också varit bra.
Alternativt förslag på en väldigt billig camping där jag har råd att bo genom att bara ta ut en del av avkastningen som genereras av 100k på börsen.
Är det någon som har erfarenhet av något liknande eller vet var detta kan vara realistiskt, både juridiskt och praktiskt?
Det låter inte särskilt realistiskt att klara detta på avkastning. Knappt 500kr/mån i genomsnitt på 100k ifall du har en klassisk indexfond. Då tar du ut all utveckling dessutom.
Det är väl inte omöjligt att köpa mark och/eller stuga för 100k - om du är flexibel. Däremot är det inte varmt i Europa under vintern.
Här finns Spanien’s motsvarighet till Hemnet & Booli. Med hundratusentals olika tomter samt olika typer av bostäder till salu. Kanske kan vara av intresse?
Kollat lite på Portugal som både ska vara tillräckligt varmt och billigt, det verkar finnas kommunala campingplatser antingen gratis eller för typ 5€/natt och mer lyxiga för 13€ natt under vintern. Ett uttag på 3000kr per år borde räcka. Då kan man nog ha råd med en månad. Tänkte gå ner i arbetstid i framtiden och då kommer mina semestrar behöva vara billiga.
Tänker osökt på att det finns något ställe på Sicilien där de säljer hus för en euro, för att få folk att flytta dit. Risk att du kan behöva bli permanentboende för att uppfylla villkoren dock.
Man behöver inte bli permanentboende, men man är tvungen att renovera huset, och dessutom tillkommer betydande belopp i skatter och avgifter. Jag skulle tro att man kan komma billigare undan genom att köpa ett hus privat.
Detta låter i princip som en uteliggare. Minimum för normalt liv är väl att ha tillgång till toa dusch och rinnande vatten. Särskilt under vintern i EU då det kan vara typ 12 grader ute. Låter också väldigt svårt att klara sig på avkastningen på 100 000, bättre i så fall att jobba i och spara ihop i förväg till en vettig budget. Har du ett boende i Sverige du kan hyra ut?
Det går säkert att hitta väldigt billiga boenden under vintern. Kanske tex en campingstuga men annars ett rum hos någon.
Lite av ett sidospår men det finns gott om billiga hus runt om Medelhavet. Men de är i princip alltid billiga av en anledning. Ska man köpa så är det absolut vettigast att inte gå på lägsta priset eftersom de ofta ligger i byar som kräver krångliga och dyra kommunikationer och saknar resurser. Bara en sån sak som att ta sig till huset från Sverige med flyg. Vilka linjer går och vad kostar de? Måste man hyra bil på plats? Sånt kan dra upp kostnaderna.
Om låga kostnader är absolut prio borde Albanien vara värt att överväga. Där finns många enklare boenden som både går att köpa eller hyra förhållandevis billigt.
Det man behöver tänka på med Albanien är dock åtminstone två saker:
Standarden är ofta mycket enkel i bokstavlig mening. Det kan vara primitivt.
Albanien har brister gällande planering och respekt för äganderätt. Den fina stranden som du hittat kan snabbt förstöras när någon oligark bygger lyxhotell med golfbana hundra meter bort.
Antingen billigt flyg eller motorcykel, det är främst boendekostnaden jag vill ha låg. I Sverige är det ju lättare med allemansrätten men tyvärr finns den ju inte i de varmare länderna.
Har en bostadsrätt men den kan man ju tyvärr inte hyra ut hur som helst, kanske blir att byta den till något mindre hus eller liknande som man kan hyra ut på airbnb. 100k är mer av ett maxpris för semesterbostad men lutar åt att låta det ligga på börsen och ta in på camping istället då det förmodligen är både enklare och mer varierat än att äga. Mitt mål är att jobba max 50% efter jag fyllt 30 och då kommer jag behöva hålla utgifterna låga men samtidigt så gillar jag att resa. Har en större summa sparad för när jag ska gå i pension helt senare i livet.