Köpa bostad i Italien

Jag har börjat drömma lite om att i framtiden ha ett hus eller lägenhet typ nånstans i Italien, som ett alternativ till att köpa hus/lägenhet här, och sedan hyra ut det under tiden jag inte är där. Men hur lönsamt skulle det vara som investering? Om uthyrningen kanske täcker bostadskostnaderna, är det då värt allt krångel som uthyrning innebär för att kunna va där några veckor per år? Det är ju också subjektivt men jag vill mest ventilera mina funderingar.

Fram till finanskrisen 2008/2009 hade Italien en sund tillväxt i huspriser men sedan dess har det rasat.
Ingen vet hur det går i framtiden

Jag är inte så insatt men tror att det är riskabelt om ni baserar köpet på att hyra ut. Klarar ni det utan att hyra ut är ju all eventuell uthyrning ändå ett trevligt tillskott.

Gör ni det vitt måste ni förmodligen deklarera och betala skatt. Då tillkommer kostnad för det. Men allt är förstås möjligt men allt får ju också konsekvenser.

Två skäl att äga: billigare än att hyra (kanske) och det sentimentala värdet i att ha något eget. Jag tror dock att det kan bli mycket krångel, även inom EU. Lagfart, skatt, avgifter, uthyrning, reparationer, brev från italienska myndigheter på italienska, etc. Jag skulle hyra boende och lägga eventuella investeringar i vanliga värdepapper.

Det är det jag tänker också att det blir mycket krångel. Tänkte det kunde vara ännu ett sätt att tjäna pengar om jag kunde köpa nånting och hyra ut när jag inte är där, men det kanske är svårt i praktiken?

Vi övervägde Italien men föll på komplicerad juridik och korruption, blev Rivieran istället som ju även ligger väldigt nära Italien. Har inte ångrat oss. Dock generellt sätt lägre priser i Italien

1 gillning

Jag har länge varit inne på att köpa i Italien, scoutat på idealista & immobiliare ett antal år. Var nere i Puglia (det området jag kikat mest på) men efter besök där i sommras, ändrades mina tankar.

Nu kikar jag på lite andra områden i Italien att köpa (Abruzzo, Sicilien eller norra delarna) återstår att besöka dessa områden för att utvärdera. Har som sagt kikat ett bra tag, haft möten med Italienska mäklare osv så ifall du har någon fråga kanske jag kan hjälpa till.

1 gillning

Är inte vintern och kanske våren lite tveksamma vädermässigt? Portugal och södra Spanien verkar säkrare. Men Italien är ju så häftigt på många andra sätt. Maten, arkitekturen, kulturen …

Tack! I nuläget är det bara en tanke inför framtiden, jag funderar nog mest på Sicilien just nu. Jag tror jag mest behöver bekräftelse på att det är görbart, i en perfekt värld hade jag kunnat hyra ut den också.

Eller hur! Jag har egentligen mer connection med Spanien men känns som att det är så många svenskar som köper hus där, och det är nånting speciellt med Italien känns det som.

1 gillning

Hur gick det blev det något hus i Italien?

1 gillning

Vad var ditt intryck av Puglia?

1 gillning

Bari var delvis trevlig stad. Lecce mysigt men inget hav. Fanns väldigt fina små byar. Men ganska svåråtkomligt, man behöver ha bil. Samt att det är fruktansvärt varmt (och torrt) där under sommaren. Vår och höst uppskattar jag det klimatet mest, sommaren kan bli väldigt varm (40 grader är för mycket för mig).

Just det! Det var väldigt billigt också. Mycket bättre än Sicilien eller Rom. Bra pasta kostade under 10 euro och en öl kunde man hitta för 1 euro (33 cl) på vissa restauranger. Bil hyrde vi billigt också.

Har bara varit i Italien 3 gånger (Sicilien + Rom området innan. Men Puglia är min favorit än så länge.

Tack intressant! Men du sa att ni tänkt om gällande att Puglia kunde vara en region för er, var det pga ohållbart varma somrar?

Låter bra med priserna :white_check_mark::ok_hand::slightly_smiling_face:

Har en kompis som är Italienare och som arbetar med export av italiensk mat/delikatesser och därigenom besökt varenda avkrok i Italien. Hans personliga åsikt är bästa ställena Vissa delar av Puglia (södra tror jag?), vissa delar av Kalabrien eller hela Sicilien - mycket baserat på hur trevliga han upplever lokalbefolkningen.

Nej mer att det är ganska opraktiskt att komma ner dit. Sen har nog intresset personligen svalnat att köpa i Italien. Byråkrati, nyfikenhet att besöka fler ställen än vara låst som gör att jag mer lagt Italien på is lite. Kanske när man blir äldre och närmare sig pension och ska bo där under kalla månader.

1 gillning