Italien 3mån med småbarn

Hej, mitt första inlägg men har följt forumet en längre tid och uppskattat många visa råd för er, så stort tack!

Jag har blivit befordrad till en global roll och en stor perk (förutom löneökningen på 22%:smiling_face:) är att jag kan jobba från vart jag vill.

Drömmen för både mig och min fru är att ta småbarnen till Italien en längre tid (tänkte 3mån) till våren och undrar om ni har några bra tips på städer, boende eller allmänna tips ang Italien som är bra att veta för oss?

Favoritområdet just nu ser ut att vara toscana, helt fanatsitisk natur och vackra stränder. Så om någon vart i toscana och har några tips på boende nära strand skulle det vara intressant för oss.

Tack på förhand!

1 gillning

Grattis!
3 mån, då ska ni alltså inte flytta dit rent formellt.
Airbnb är väl en bra start vad gällande lägenheter.

Siena kanske? Inga stränder men trevlig stad.

Generellt tycker jag Italien har bra tågförbindelser så hyfsat smidigt att göra dagsutflykter.

1 gillning

Siena är fint men kan vara olidligt varmt på sommaren.
Gardasjön eller como är ett något svalare alternativ på sommaren.

Vi var i Verona med omnejd för några veckor sen. Mycket fint.
Men nu var det ju Toskana som var på tal även om jag håller med om att det är svettigt på sommaren. Men Orbetello / Livorno kanske? Det är +10 år sen jag åkte runt där så minns det inte så väl.

2 gillningar

Har ni redan låst er till Toscana? Det finns ju flera andra regioner som är minst lika sköna. Områdena kring de italienska sjöarna är fantastiskt vackra. Como och Gardasjöarna har ju nämnts, men även Lago Maggiore och Lago d’Iseo. På vårkanten kommer dock badvattnet i både havet och sjöarna vara ganska kallt. Sjöarna är väldigt djupa, och är ofta kallare än havet. Visst, är man viking i själ och hjärta så kanske man badar ändå.

Ligurien (italienska rivieran) är en annan favorit. Där går bergen ofta ända fram till havet. Dock är det en av de dyraste regionerna och ofta betalstränder, samt nivåskillnader som kanske inte passar småbarn.

Södra Italien är i allmänhet billigare än norra. Sicilien, speciellt Cefalu kan jag rekommendera.

2 gillningar

Tack, ska kolla upp Siena. Ligger bra till geografiskt, nära till flera andra städer vilket är positivt.
Vi har tänkt hyra bil, har hört att parkeringsplatser i städer kan vara svårt är det något du har erfarenhet av?

Jo, det är ofta tufft att parkera i italienska städer så bra om ni har egen parkeringsplats där ni bor :slight_smile:

Jag brukar använda sharenow (fd Car2go) men det är mer för korta A->B sträckor och det finns bara i de större städerna.

1 gillning

Vi tänkte åka Mars-Maj så då borde det vara svalare. :blush:

Ska kolla de andra alternativen du nämde, tack.

Ska kika upp även dessa, tack😊

Vi har inte låst Toscana ännu så vi är öppna för förslag. Vi tänkte även på att dela upp det 1mån per stad/region.

Har läst lite om lake como, ska kolla de andra du nämnde, tack.

Kollade även på ligurien, visste dock inte att det var så dyrt så blir nog att köra någon dagsutflykt dit men att vara baserad på ett lite mer budget vänligt område.

Skulle du använda airbnb för att hitta bostäder eller använder du annan sida för långtidsboende?

Vi var faktiskt på smekmånad i sicilien, palermo och cefalu var vi på fantastiskt fina platser :blush:

Var i Toscana i början av maj, en bra vädervecka med 22C, ungefär som svensk sommar.
Barnen älskade det (2*10+13år)

Tidigare kan det komma regniga veckor.

Florens, Pisa och cinque Terra är knökfullt av turister hela våren och speciellt storhelger.

Livorno och La Spezia är större orter längs kusten, lättare hitta boende.
Man kan bada i maj, men inte gärna tidigare.
Mellan dessa ligger italienska badorter på rad.
Vill man bada tidigt gäller Adriatiska havet eller längr söderut.

Flyg till Milano, 3h med tåg eller flyg till Pisa.

Det går tåg överallt.

Siena är fantastiskt cool stad. Omöjlig med bil dock :slight_smile:

Jag tror man vill bo på en lite större ort, de små mysiga byarna som alla drömmer om blir lätt tråkiga när man ätit på samma restaurang så många gånger att man blir hembjuden på middag…

AirBNB fungerar utmärkt,vi hade fina lägenheter.

2 gillningar

Lite inspiration.

1 gillning

Börja plugga språket. Baskunskaper kommer öka din integration och med det livskvalitet rejält.

Och fråga aldrig om ananas på pizzan! :skull::skull::skull:

3 gillningar

Drick bara svart kaffe efter 10-11 på förmiddagen. En dödssynd att ta in en cappuccino efter det :joy:

Själva hade vi nog satsat mer på storstad typ Rom. Närhet till havet/Ostia. Lätt flyga in och ut. Kollektivtrafik i vardagen. Bra förbindelser för att se mer av landet under tiden. Bra utbud på allt typ. Mycket att se i staden. Men det beror väl också mycket på barnets ålder och hur lätt det är att vara icke-bilburen.

Enjoy! :grinning::+1:

1 gillning

Castiglione della pescaia på den toskanska kusten är en trevlig ort för strandhäng. Dock för kallt i mar-maj normalt, men man kan ju ha tur. Orten är välordnad och tom de publika stränderna har duschar.

1 gillning