Semesterbostad: Utomlands

Har länge funderat på att köpa ett semester boende i Sverige, däremot, det mesta ser likadant ut och det är inte samma sak som att ha ett boende i närheten av stranden i Spanien, Italien, Frankrike eller Turkiet.

Jag har redan ett boende i Turkiet, men, vill kunna dra runt i Europa också.

Det kanske inte är läge men… Om man vill hitta något kåk för ca 50 - 70 000 euro, har ni några förslag i Spanien, Italien eller Frankrike?

1 gillning

Om du redan har ett sådant boende borde väl husbyte vara det givna alternativet. Då kan du resa till alla möjliga ställen i Europa.

4 gillningar

Förstår tanken, men vill inte att utomstående ska bo hos mig, om jag ändå själv skall använda huset därefter… Aktuellt om jag själv inte hade använt huset efteråt, absolut… Men nej tack… Psykiskt hade jag inte mått bra av att veta att andra har suttit på min soffa eller legat i min säng, haha…

3 gillningar

Jag skulle aldrig själv skaffa ett semesterboende i Sverige eller utomlands utan att använda möjligheten till uthyrning. Om jag skulle ha flera semesterboenden skulle den logiken bli ännu tydligare. Husbyte är samtidigt bättre än uthyrning i flera avseenden.

Just med husbyte är en aspekt att du normalt har en bostad i någon stad och på sommaren vill du typiskt sett komma till en strand eller liknande. Detta skapar en stor överefterfrågan på mer renodlade semesterboenden. Vill man komma till franska rivieran, Mallorca eller något liknande ställe och bo på en “semesteraktig” plats där så behöver man oftast ha ett motsvarande boende själv. Om du ska byta mot ett boende i Stockholm så är det oftast inte tillräckligt attraktivt för ett “semesteraktigt” boende. Med ett eget ägt boende vid Medelhavet så öppnar sig helt andra möjligheter.

Jag förstår tanken, men principiellt, funkar det inte för mig, att lämna över nycklarna till ett par som skall bo hos mig (som är okända) och vice versa. Tanken är “bra” och ekonomiskt fördelaktigt, däremot, vill jag hellre ha mitt för mig.

Därav har jag inga problem med att köpa något mindre i en “by” lite utanför stranden, staden för att ta mig till strand och etc… Då det blir lite billigare med självaste köpet…

Har du någon info om vi som inte har medborgarskap i dessa länder får köpa typ i Italien, Frankrike eller Spanien? Eller är det som vanligt, man cashar in och skriver på kontrakt och sådant…

1 gillning

Har du ett boende i Sverige också? Spontana tanken är hur ska du hinna använda alla bostäder och kanske ffa ta hand om bostäderna? Börjar också bli dyrt att ha flera hus (eller lägenheter) som bara står större delen av tiden också. Med tanke på din föreslagna prisklass gissar jag att det finns begränsningar i din ekonomi också?

Nja, boendet i Sverige är mindre radhus som har genomgått renovering och dylikt de senaste åren. Visst kan det förekomma oväntade utgifter, dock, är det mesta klart.

Boendet i Turkiet kostar inte så väsentligt mycket, några lappar om året till samfällighet (lägenhet).

Ja, känns onödigt att köpa utomlands med lån, därav gränsen med prisklass.

1 gillning

Vet ju såklart inte hur du tänker använde bostäderna, bara en spontan tanke att hinner du verkligen använda 2st fritidsbostäder så mycket att det är värt det kontra att hyra? Men är de av en (väldigt)lättskött sort kanske tröskeln är ganska låg.

Jadå, lite enkelt kan man använda de så här:

Sommaren, B1.
Jul, B2.
Sommaren, B2.
Jul, B1.

Någon weekend-helg i den ena och tvärtom. Har jag tänkt mig. Vem vet, kanske blir jobbigt i slutändan. Säljer då den “nya”.

1 gillning

Om nu att hyra eller hyra ut till “okända” är den stora stoppklossen kanske det vore en bra idé att försöka hitta något forum för att bli bekant med andra med liknande intressen. Då skulle det gå att ordna byten privat istället för via förmedlingar. Jag ser inga egentliga hinder mot det och tänker att idén känns både trevlig och vettig. Urvalet skulle bli snävare men det skulle bli fritt från avgifter, lättare med förtroende för motparten och ett mer socialt format.

1 gillning

Kan du tänka dig att renovera ett hus/ lägenhet?

2 gillningar