Jag tänkte att vi kunde samla de intressantaste sidorna för att finna hus och lägenheter samt obebyggda tomter i denna forumtråd, för alla som drömmer om att någon gång i framtiden köpa eller kanske långtidshyra ett boende i något varmt & härligt land kanske främst inom Europa. Jag är en av dem som drömmer om att flytta utomlands så småningom. Låt mig börja med att tipsa er om den främsta? sidan för Italien, Portugal samt Spanien: Idealista Några som har erfarenheter av den sidan? Eller någon annan?
Jag har redan köpt utlandsboende i Spanien men söker nu flera lägenheter i andra länder som en livskvalitetshöjande åtgärd samtidigt som kapitalallokering om (när) skiten träffar fläkten här i Sverige.
Idealista är bra, följer varje vecka.
Söker lägenhet i Oslo eftersom det är det närmaste landet till Sverige där man som svensk har möjlighet att köpa.
Stooort Tack Professorn Den där sidan håller ju toppklass! Kan tänka mig att det är den främsta sajten för hela Frankrikes utbud av bostäder
Och tack @Utdelningsmannen tyvärr så vet jag ingen sida för Norge, men det är det säkert någon annan som gör
Zillow.com är en av de största och bästa i USA. Alltid roligt att kolla in Manhattan, NY med sortering most expensive to least expensive och drömma sig bort.
Är det något som tillkommer på priset när man köper lägenheter i NY? Det fanns såklart extremt exklusiva lägenheter men jag var väldigt förvånad över att man kan få en 3-rummare på gränsen till Upper East med egen takterrass och utsikt över staden för “bara” 450 000 dollar.
Det låter märkligt. Kanske har de en extremt hög HOA fee (typ bostadsrättsföreningsavgift). Eller så finns det också många lägenheter av någon typ (minns inte riktigt namnet) där man måste vara låginkomsttagare för att få köpa (så de lägenheterna blir billigare). Sedan tillkommer fastighetsskatt. De där avgifterna och skatten finns att läsa där också om man scrollar en bit ned.
Men jag blev själv också lite glad att se att man åtminstone kan få en studio för typ 600k USD. Det vore ju inte helt orimligt att ha en sådan på sikt.
Välj ut den är intresserad av och be t.ex. gemini.google.com analysera vilka övriga kostnader som tillkommer.Verkar som sagt vara rätt höga månadskostnader samt sedan skiljer det sig mellan Co-op och Condos.
För en 395KUSD studio så var det t.ex 1700 USD / månad i underhållskostnad också.