Jag och min tjej söker ett hus men under tiden så har min tjej en lägenhet på ett område där få vill köpa en lägenhet. Det kostar ca 6000kr i månaden att ha den och som jag förstått så även om vi köper hus och flyttar in så måste hon fortfarande få sin lägenhet såld. Annars får hon fortsätta betala för den.
Det kanske inte hade varit ett problem om det var en plats där folk gärna vill flytta men det har redan stått tre lägenheter till försäljning sen i april och ingen som nappar på det.
Som jag förstått det måste hon nog sälja den till förlust för att bli av med men hur långt vill man sänka? Just nu kan vi fortsätta bo kvar där och för stunden känns det som vi kommer göra det tills det känns som det går att sälja den för en rimlig låg nivå.
3 lgh som varit osålda sedan april, hur står de sig jämfört med det du säger om 700 000 för en 3a?
Allt går att sälja till rätt pris. Uppenbarligen är begärt pris för hög. Er lägenhet skulle bli no 4 om ni inte sänker begärt pris.
Då är frågan: Om ni skall vänta på att priserna stiger, hur lång tid tar det? Det kostar 6000/månad för lägenheten. Tar det ett år är det 72 000 eller 10% som ni kan sänka priset direkt.
2 års väntan innebär 144 000 i kostnader.
Naturligtvis kan man se om det går att hyra ut den för att minska kostnaderna.
Tänk också på att när lägenhetspriserna börjar stiga igen så stiger troligen huspriserna också. Kanske inte exakt lika mycket och samtidigt men det finns en koppling däremellan. Så frågan är vad som är minst kostsamt i längden?
Det är köparna som bestämmer hur mycket hon får för den. Om hon vill ha mer än nuvarande marknadsvärde så får hon vänta tills det dyker upp en köpare som är desperat, eller som älskar lägenheten så mycket att de är beredda att betala överpris.
Som du säger så finns det tre lägenheter ute till överpris redan. Dessa blir inte sålda eftersom det inte finns någon köpare på den nivån.
Vem säger att lägenheten är värd ca 700 000?
Rent krasst är lägenhetens marknadsvärde exakt så högt som marknaden är villig att betala. Just nu verkar det vara ett lägre pris än vad hon som säljare är villig att acceptera. Då blir det ingen affär.
Fundera på att hyra ut om ni tror att det är en bra lösning för att vinna tid.
Köper ni inte till Vrakpris också? Kan man komma över det psykiska tjänar man på att byta upp sig vid krascher. Dels bör prisskillnaden vara lägre mellan lägenheterna och husen, dels blir flyttskatten lägre. Sedan blir det problem om man behöver rulla in värde från tidigare boende till det nya.
Hyr ut lägenheten i 2:a-hand ett år så ni inte går back varje månad. Bostadsmarknaden kan ha stabiliserats då och ni får ut ett rimligt pris på lägenheten.
…eller så faller bostadsmarknaden 20 % kommande år. Ska man hyra ut får man vara beredd att se det långsiktigt och inte försöka tajma marknaden. Det kanske tar något år före vi ser topparna från 2022 igen. Vem vet?
Personligen hade jag sålt och inte låst fast mig vid siffran 700 000 kr. Det är marknaden som sätter priset, inte bank eller mäklare. Just nu ser utbudet extremt ut i vissa kommuner. Det kommer att pressa priserna framöver.
Exempel från min kommun. Grafen visar antalet annonser på Hemnet. Tillflödet är inte mer än andra år. Problemet är att de som annonserar inte får sålt. Priserna behöver komma ned för att möta marknaden.
Vet inte vart ni bor men är det en “döende” ort är det inget nytt. Hade ett arbete i början på 2000 talet där jag reste runt i hela landet och det var i flera mindre orter därför man kunde få en bostadsrätt gratis plus fria hyror i x antal månader. Det gick alltså inte att ge bort sin bostadsrätt med fri hyra på vissa orter.
Hoppas det löser sig för er men kommer ihåg att jag blev chockad och det visar definitivt på en risk med bostadsrätter som inte finns på kartan som boende i större städer.