Vi kör också månadspeng, 5000 kr var (det är samma summa sen 2019 så vi borde kanske inflationsjustera snart) som man får göra vad man vill för. Så skönt tycker jag. Han lägger pengar på sin skidpark, snus och grabbhelger, jag på massage, PT, samt eget sparande för resor/läger som sker mer sällan. Samt lunch/fika ute med kompisar. Och presenter till kompisar, till familjen köper vi gemensamt. Alla kläder går med på
eget konto.
Tycker det är så skönt att slippa bry sig i vad den andre lägger pengar på.
Så det rekommenderar jag, men det beror säkert på hur man är lagd.
Vi är i väldigt lika sits som er, två bra löner och helt gemensam ekonomi.
Vi har lite olika syn på egna pengar och här har jag valt att jämka mig eftersom jag är dålig på att spendera och min fru generellt har fler kostnader varje månad.
Istället för att ha en fast månadspeng (vi kallar det utdelning varje månad) så bestämmer vi tillsammans hur stor den är efter alla räkningar, sparande är betalt (ja, investeringar/sparande dras innan utdelning i enlighet med mr Buffets expertis).
Såhär:
Min fru (och jag) har båda bra lön och hennes take på det hela är - varför ska jag behöva snåla?
Och min take är varför ska jag behöva veta om hennes egna utgifter - det vill jag inte för hon är fri att spendera sina pengar på vf hon vill.
Så vi pratar ihop oss och hon nämner kanske;
Denna månad behöver jag gå till frisör
Ska träffa kompisar på AW två gånger
Köpa några julklappar
Så utdelning på kanske 3000?
Jag: perfekt då tar jag lika mycket!
I slutändan har jag större buffert på mitt egna spenderarkonto men ist för att spara eller buffra kanske jag köper något till familjen som gör alla glada, käka på restaurang eller nått annat för att sätta lite guldkant. Men självklart har jag egna utgifter löpande.
Och t.ex när vi har semester i juli/aug tar vi 0 i utdelning för då är alla utgifter gemensamma. Därför väljer vi att inte ha en fast summa.
När exet och jag bodde ihop la vi all inkomst i samma pöl, betalade alla gemensamma utgifter, och ett gemensamt konto för mat, kläder till barnen samt bensin. sen delade vi allt utöver det på två. Egna kostnader betalade vi själva.
Majoriteten av mitt gick till sparande, snus och annat. Vi brukade dela på cirka 20-30 k.