Tips på gemensam ekonomi

Hej, vi vill har tips kring dela sin ekonomi och eventuella kreativa lösningar?

Vi har 2 barn under 3 år, köpt hus med 4,3milj lån. Har likartade inkomster. Trygga jobb.

Tidigare har vi haft skilda ekonomier, och betalat in till gemensamt konto för lån, mat och andra gemensamma utgifter. Vi har haft ganska mycket marginal och kunnat lägga undan, båda är relativt sparsamma.

Nu med inflationen har det blivit jobbigt för den som är föräldraledig och vi har bestämt att jämna ut detta.
Det vi kommer på är att ha helt delad ekonomi, ett konto där båda lönerna går in. Och sedan försöka skapa någon form av “månadspeng”.
Finns det något annat bra sätt att göra tiden under småbarnsåren mer jämlika?

I mitt hushåll har vi delad ekonomi med en gemensam bank där vi varje månad sätter in en procentuellt fördelad summa. Detta har fungerat bra även vid föräldraledighet, men då har vi dragit av den föräldralediges egna fasta kostnader samt en summa för rörlig kostnader innan fördelningen.

1 gillning

Det är precis så som vi gör, båda löner in på ett gemensamt konto där alla räkningar betalas ifrån. Var sitt kort kopplad till det för att handla mat och annat gemensamt. Och “månadspeng” för egna inköp (kläder, nöjen).
Ingen administration för att dela upp kostnaderna, ingen diskussion om det är rättvist. Det har funkat jättebra för oss.

5 gillningar

Kan ju känna att månadspeng är lite fel att hålla på med när man har gemensamma barn och hus.

Kör ett gemensamt konto där alla era inkomster kommer in och alla utgifter betalas. Därifrån dras ev. sparande (lika mkt till båda). Skippa månadspeng och liknande upplägg är mitt tips.

3 gillningar

Vi har delvis gemensam ekonomi. Sambos med 1 barn. Vi betalar stående utgifter och avsätter litet spar till respektive, resten av överskottet delas på 2 för var av en att göra vad man vill med. Således gemensam inkomst, separat kapital.

Det fungerar förvånansvärt bra trots ganska skiljda syner på ekonomi

2 gillningar

Vi har ett gemensamt utgiftskonto med varsitt kopplat kort för alla räkningar, mat, sparande, etc. Sen har vi en “stående månadspeng” som går till egna konton. Det är upp till var och en att spara eller konsumera denna summan. Jag gillar det, det betyder att frugan inte ser när jag köper blommor eller bokar en weekend för oss.

Blir lite spänning och romantik kvar i en grå vardags ekonomi.

3 gillningar

Låter som kloka råd.
Vi är en familj, en ekonomi, trots väldigt olika löner - enda undantaget är egentligen hur vi sparar. Jag på ISK enligt RT-filosofi. Hon lägger på hög… men även sparandet ser vi som gemensamt även om kontona är individuella och spelar ingen roll var pengarna tas från när bullarna ska betalas.
Jag lägger över mer på barnens spar… men bara… because I like it.
Vi berättar för varandra om ALLA inköp. Inget köps utan bådas tumme upp.
Harmoni :slight_smile:

3 gillningar

Är man likasinnade i konsumtion och kan ha en bra dialog kring ekonomi så tycker jag att man kan ha allt spar gemensamt . Vi har en helt transparent ekonomi och full tillgång till varandras pengar . Vi har således aldrig diskussion om ojämnlikheter eller likande som många andra har. Aldrig heller någon individuell ekonomisk stress.

Tycker det är en låg risk att betala för en investering i familjens välmående.
Kan tillägga att jag är den som tjänar betydligt mer, men ser ingen vits i att jag ska ha mer pengar för det? Vi är familj och lever på likadana premisser. Låter som att ni har möjlighet till samma harmoni :smiling_face:

8 gillningar

En lite off topic fråga…

När man pratar om gemensam ekonomi hör man ofta att folk säger att de inte vill att deras partner ska kunna se om de köper blommor eller presenter. Men är det verkligen vanligt att den ena parten faktiskt går igenom alla köp som den andra har gjort? Vi har löst det genom att ha varsitt kreditkort, men vi betalar helt enkelt bådas fakturor från det gemensamma kontot. Jag har fått intrycket av att det är rätt ovanligt att man har ETT kort och ETT konto när man har gemensam ekonomi

1 gillning

Har också funderat på det ? Tror det flesta med gemensamt ändå har två konton. Men skulle aldrig vara intresserad av vilka köp som görs i vardagen på respektives konto. Vi brukar kolla några gånger gemensamt om året på alla utgifter från våra konton för att kartlägga ekonomin men det fyller ett helt annat syfte …

Vi har delad ekonomi med delat allt. Dvs lönerna går in på samma konto. Kontot används för alla räkningar och löpande kostnader. Förstår inte riktigt poäng med någon sorts “månadspeng”. Allt är ändå gemensamma pengar när vi är gifta.

Sparande dras från samma konto och det är det enda som är “ojämnlikt”, det är viktat efter inkomst. Dock skulle ju inte detta spela roll vid ev. separation, summor på ISK skulle ändå delas lika.

3 gillningar

Två kort kopplat till samma konto.
Ha dialog om inköp

1 gillning

Det är väl egentligen en annan lösning på samma problematik? Att ha ett kreditkort där den andra inte hart insyn, per automatik, eller ett debitkort?

Vi har 1 konto med två kort där allt dras från och betalas från. Jag/Vi kan logga in och se hur mycket vi har att röra oss med fram till den 25e, och vi kan även gå in och flytta över till sparandet den 24e. Ingen av oss jagar den andra och synar vart pengar går, men det har hänt tidigare att jag sett när min fru köpt något som skulle vara en överraskning med detta kortet. På samma vis har hon sett att jag köpt blommor en tisdag när hon var inne och kikade på vårt saldo. Sedan så har vi också full tillit och om min fru vill kika på mitt lekkonto så får hon gärna göra det. :slight_smile:

Blommor och annat är en del av kakan, ett annat är att vi har olika hobbys och intressen. Min fru äter upp sin månadspeng i form av flertalet små inköp varje månad. Min hobby är mer i vågor och kostar lite mer per inköp. Jag sparar ihop till saker och gör större inköp vilket jag då kan med min “månadspeng” som finns på debit konto.
Det ger också i mitt tycke en bättre översikt och kontroll över vår spend månad till månad. Det blir inga stora kreditkorts fakturor med 3, 6 eller 12 månaders mellanrum som skall betalas av den gemensamma potten.

För oss funkar detta kanon, men alla vill ju olika. Och jag tror att det gäller att hitta en nivå där alla är nöjda och glada :slight_smile:

1 gillning

Jag gillar att ha ”månadspeng”. Det blir aldrig en diskussion om någon köpt (i någons tycke) onödiga saker för eget bruk.

Är man altruistiskt lagd och inte bryr sig om någon spenderar mer så spelar det såklart ingen roll, men för mig känns det helt klart enklast att ha ett fast belopp att spara/spendera.

Samma sak om man har väldigt mycket pengar.

Men alla människor och relationer funkar olika så kör på det som funkar för er och strunta i hur andra gör.

3 gillningar

Vi kör också på ett gemensamt upplägg men med “månadspeng” som respektive person gör vad den vill med. Vi har haft det upplägget sedan vi fick barn (dessförinnan betalade vi gemensamma kostnader proportionerligt i förhållande till lön enligt någon slags hushållsversion av från var och en efter förmåga till var och en efter behov). Fungerar bra för oss. “Månadspengen” för respektive person är för vår del för tillfället ca 8% av hushållets totala inkomst efter skatt så totalt 16% ca, resten är gemensamma pengar. De privata pengarna täcker i vårt fall bland annat csn (vi har i princip lika stora återbetalningar så skulle kunna ingå i det gemensamma med motsvarande minskning av “månadspengen”, frisör, uteluncher och restaurangbesök osv med vänner, kläder, välgörenhet, träningsrelaterade kostnader, prylar o.s.v. Privat spar ingår också i de pengarna MEN vi har gått över mer och mer till att i huvudsak spara gemensamt i stället (både målspar, barnspar och långsiktigt spar till pensionen ca 25 års horisont), vi är ändå gifta utan äktenskapsförord så det har känts mer och mer onödigt att dela upp våra sparande mer än målspar till dyra grejer man vill köpa själv.

Lite kopplat till detta: Vi har också ganska olika inställning till presenters storlek/kostnad så vi har för tillfället överenskommelsen att jag köper presenter till mina släktingar och min fru till sina men vi står i normalfallet båda två på kortet så att säga men det betalas från privata kontot. Till gemensamma vänner, barnens kompisar o.s.v. köps presenter från gemensamma kontot.

3 gillningar

När pengar dras från vårt gemensamma konto (eller från mitt privata konto, för den saken) får jag en notifiering i telefonen med information om transaktionen. Det är en säkerhetsfeature som banken (Revolut) har.

Så jag brukar använda mitt privata konto för att köpa blommor, även om alla pengar vi tjänat sedan vi gifte oss är på gemensamma konton.

1 gillning

För egen del låter upplägget främmande, säger inte att det är dåligt, bara att vi har lite olika syn på vad en gemensam ekonomi kanske är.
Förstår jag det rätt att ni vill ha en temporär gemensam ekonomi under tiden ena parten är föräldrarledig. Men att planen därefter är att återgå till en separat ekonomi?

Vet inte riktigt om jag har några direkta tips, kan dela lite kring hur vi gör. Lyckligtvis har både jag & min partner en väldigt lik syn på ekonomi, vi hade nog relativt snarlik syn på ekonomi tidigare, men tycker vi har blivit ännu jämnare med barn i bilden.
Hos oss är vi ett hushåll, en familj = därmed är det VÅRAN ekonomi. Vi har full tillit till varandra att pengarna spenderas klokt.

Vi får dock lönen insatt på våra egna konton, har inte gjort något aktivt val att få pengarna in till ett gemensamt konto.
När lönen kommer in så dras det mesta av de fasta kostnaderna från mitt konto så som hyra, telefon, bredband, försäkringar etc.
Då vi har relativt jämna utgifter varje månad vet jag att jag kan mer eller mindre sätta av samma summa varje månad till sparande. Min partner gör detsamma - vi sätter av det vi kan i ett gemensamt ISK-sparande.

Båda har alltid lite pengar kvar på kontot som vi använder där vi känner att vi har behov, t.ex. handla mat, om vi äter ute på jobbet etc. Mer eller mindre till vardagsutgifter.
Och så rullar det månad för månad.

Har vi något större inköp att göra så har vi oftast pratat igenom detta innan.

Mvh,

1 gillning

Vi har varit tillsammans i drygt 25 år, gifta i drygt 10 år.

Vi har helt separerade ekonomier förutom att jag ger min hustru några tusen varje månad som är min del av de gemensamma räkningar som hon betalar.

Jag har erbjudit henne mer gemensam ekonomi eftersom jag har en högre inkomst men hon har avböjt. Samtidigt kommer det mesta av det jag sparar att användas för att vi ska kunna gå i pension samtidigt så det är rimligt att jag kan spara mer, hon är några år äldre än mig.

Jag betalar alla bilkostnader och handlar ibland själv på väg hem från jobbet men förutom det delar vi ganska lika på alla vardagliga kostnader. Resor försöker jag betala det mesta för men det är inte alltid okej för min hustru.

1 gillning

Stödjer alla banker gemensam ekonomi (att man delar på samma konto) eller måste man hitta rätt bank för det ?

Idag har vi tre olika men vill ha en gemensam ekonomi, frågan är vilken bank som är bäst bara…

Jag har Handelsbanken och är nöjd
Gemensamt idag har vi ica och den är sådär tycker jag
Hon har Nordea, ingen personlig preferens.

Förslag?

Excel på inkomster och utgifter. Försäkringskassans betalningar räknas som inkomst. Uppdelning av total inkomst utifrån hur mycket man tjänar vid 100 procent jobb. Gem konto för delade kostnader såsom el, värme mm

Fungerade fint, ffa att det ekonomiskt inte spelar roll om man är hemma med barnen eller partnern.

2 gillningar