Min son, 35 år, har nyligen ärvt 1,2 Miljoner och behöver lite tips på hur arvet kan placeras både på kort och på lång sikt. Inga lån idag, bor i radhus, singel, barn varannan vecka, lönenivå medel. Han har runt 800.000 kronor i Lysa sedan tidigare. Behöver kanske 200.000 kronor att använda för husrenovering de närmaste åren, annars är tanken att spara på lite längre sikt. Idag går det runt för honom ekonomiskt och det blir inga större besparingar när månadsavgifterna är betalda. Tips på hur han ska tänka långsiktigt - tack på förhand.
Ja de beror ju på vad man vill uppnå men som läget är nu så är han väll redan i coast fire skulle jag säg, han behöver inte spara något mer i princip. Så de blir ju mest en fråga vad är det man vill få ut av livet? kanske inte bara sparandet generellt som ända central punkt.
Hej!
Lägg nya summan i lysa med är mitt tips. Han är troligen nöjd med lysa, då han inte sålt av.
Annars är en global indexfond på hans bank också ok, bara den inte kostar mer än 0.3% i avgift.
Men just vid arv så är det också helt ok att tänka på saken och lägga pengarna på ett konto med insättningsgaranti, tills man vet säkert var man vill placera pengarna långsiktigt.
Jag tänker som föregående talare här. Billig indexfond eller Lysa är kanon. Antingen sätter man in allt på en gång, vilket ska vara bäst enligt forskningen (tror jag Jan brukar säga) eller så sätter man in lite i taget under en period på ett par månader. Den strategin kan vara bättre känslomässig om man har otur och marknaden viker direkt efter köpet. Jag fick en mindre summa pengar av en släkting för en tid sedan och valde att köpa matbord och lilla åland-stolar. Stolarna är kanonsköna och kommer hålla i flera decennier och dessutom tänker jag ofta på släktingen vilket känns väldigt fint. Spar 200k på bankkonto för husrenoveringar.