Hej!
Är ny på forumet så frågan har säkert ställts tidigare men då får någon påläst gärna länka.
Hur som haver har jag haft lite olika jobb i min ca 20åriga ingenjörskarriär men senaste åren som VD med egen pensionsavsättning (40% av god lön sätts in i fonder via pensionskonto på Avanza). Tidigare mestadels ITP, förutom allmän pension förstås, plus att jag löneväxlat i syfte att kunna gå tidigare.
Frågan är om det finns något hjälpmedel för att räkna ut pension vid olika pensionsåldrar vid denna mix eller om man måste göra det själv eller anlita expertis? Har ambitionen att gå tidigare än 65 och hittar inget verktyg som tar hänsyn till min senaste pensionsavsättning och löneväxling på Min pension etc…
1 gillning
Hej. Rancor…
Den intressanta frågan är hur mycket avkastning realt efter skatter förvaltningskostnader och inflation man lyckas åstadkomma. Jag har flera 20 år gamla pensionskonton nu som ökat realt 8% årligen. Jag såg att några av dom dom traditionella förvaltade försäkringar jag haft legat på ca 4% årligen realt senaste ca 15 åren inte lika bra.
Dom närmaste 20 åren vågar jag inte tro på mer än ca 4% årligen efter en lång period med extra bra utveckling om man har det mesta i fonder, Jag gissar på att genomsnittet på avkastning kommer gå tillbaka till dom 4-5% man kan vänta sig efter skatter mm över lång tid enligt statistik över 200+ år.
Man bör också tänka på det någon sa.
- Satsa inte pengar du behöver på att med hyfsad sannolikhet få värdeökningar du inte behöver.
Dvs har man rejäl pension kan man satsa på aktiemarknaden till stor del. Man tål en ev nedgång en lång period. Om man inte har det, Satsa på lägre risk med åren kan vara vettigt.
Enklast är att göra ett excellark där man räknar på sina pensioner i reala termer.
Där man gör en rad för varje år från nu och labbar på.
Då kan man labba med medelavkastning och när uttagen sker…
gränsen för statlig skatt över riktåldern är 58.000 SEK före är den 51.000 SEK .
Eftersom man inget mer vet skulle jag ansätta den siffran alla åren framöver realt.
(Man får betala extra skatt på ca 3500 SEK per månad på en rejäl pension innan riktåldern).
Jag har labbat med minpension.se också och det kan vara givande men jag har stött på buggar (eller egenskaper jag inte förstår i alla fall) flera ggr.
1 gillning
Det låter som att https://www.minpension.se/ kan vara till hjälp för dig.
De kan hämta in de flesta pensioner oavsett källa och låta dig simulera och prognostisera utifrån det.
Vill du ha en mer avancerad genomgång kan du ta hjälp av någon oberoende pensionsrådgivare för att planera uttag m.m.