Hej finns det någon som tjänar pengar på Instagram?
Hur gör man? Vad tjänar man på? Vilka summor pratar vi om?
Är det värt det?
Hej finns det någon som tjänar pengar på Instagram?
Hur gör man? Vad tjänar man på? Vilka summor pratar vi om?
Är det värt det?
Haha, superbred fråga. Lite som att fråga hur man tjänar pengar på internet. Vad tjänar man för pengar på det där internetet? Är det värt det?
Du kan göra vad du vill på Instagram och tjäna pengar hur du vill.
Scenario A: Du använder Instagram för att visa upp nya klockor du låtit producera och säljer dem till dina följare.
Scenario B: Du reser runt i världen och delar tips om smultronställen och väver in betalda samarbeten i dina inlägg.
Scenario C: Du viker ut dig och driver trafik till ditt OnlyFans.
Vad tjänar man? Är det värt det? Varierar mellan scenarion.
Jag tänkte något som handlar om matlagning.
Typ lägga ut det jag lagar.
Steg 1 är nog att inte försöka tjäna pengar utan bara försöka etablera dig. När du sedan är lite etablerad skulle jag börja söka betalda samarbeten. Tänk allt ifrån Barilla (producent) till City Gross (butik) till MatHem (hemleverans) till Cervera (köksredskap, servis) till Marbodal (hela kök). Eller vinproducenter eller någon utbildning inom matlagning.
Med lite fantasi finns det hur många som helst som skulle betala för att synas på en nischad plattform med många följare som matchar målgruppen.
Det svåra är att få så många följare och engagemang runt det du delar att samarbetspartnerna blir intresserade.
Jag tror ett vanligt fel för de som väljer att prova affärsmodellen med betalda samarbeten är att försöka kapitalisera direkt / för tidigt. Reklam stöter bort folk.
Bli intressant för många först och väv in samarbeten sen.
(disclaimer: jag har inga sociala medier så vet inte riktigt vad jag pratar om)
Kan av egen erfarenhet dela med mig av exakt samma tips som @woody skriver ovan. Satsa först på att skapa värde för dina följare. Pengar kommer att därefter komma som ett resultat av det.