Tjänstepension - Bästa fondförsäkring - AKAP-KL

Haha håller med, orimligt svårnavigerat. Men Normanbeloppet på 3558 för AMF är detsamma om du kollar på fonderna utan KAP-KL rabatten, där årlig avgift är 0,40%. D.v.s. normanbeloppet är förmodligen lägre i pensionsfonden där avgiften endast består av förvaltningsavgift, men listan kanske inte kan räkna med det. Helt tydligt är det ju inte!

För er som har ITP så visar Collectum både förvaltningsavgiften och den årliga avgiften i de valbara fonderna

Se sidan 6 i PDF i exempelvis uppställningen för Danica https://www.collectum.se/Global/Valbara%20produkter%202018/Produktbeskrivning/produktbeskrivning%20Danica.pdf

Nu har jag ringt både Amf och Danica i frågan om kostnaden för deras respektive globala indexfonder. Amf aktiefond global kostar 0,30% och Danicas Danske invest global kostar 0,35% inom ramen för Kap-kl.

Enligt Danicas ansvarige för fonder har Morningstar räknat förvaltningsavgiften när de räknat ut Normanbeloppet och då stämmer inte kostnaderna riktigt.

Amf’s globala fond ÄR billigare än Danicas motsvarande globalfond inom Kap-kl.

Jaha, då får man byta då…igen:)

Då var det som jag tänkte, grymt att du kollade upp det Tomas! :smiley:

@Tomas Carlsson - Ja de avgifterna hade man ju inte tackat nej till, 0,14 för sverigefonden och 0,19 för globala… Men kommun&landstingsanställda brukar väl sällan ha de bästa avtalen :confused:

Jag har då beslutat mig för AMF till slut! Tänker mig en portfölj med mest AMF Aktiefond Global, sen en del AMF Aktiefond Sverige och liten del Aktiefond Småbolag och Aktiefond Asien Stilla havet.

Det jag inte blir riktigt klok på är denna AMF Aktiefond Mix? Den har ju lägre avgift än Aktiefond global (0,20% v 0,30%). Jag tolkar det som att det är lite av en en global och en svensk indexfond, men är det jämförbart? Endast 1 stjärna på Morningstar också. Är det värt att välja den för den lägre avgiften?

@Alexander, idag kontaktade jag Pensionsvalet.se och upplyste dem om de faktiska kostnaderna för kund i Kap-Kl gällande Amf och Danica.
Dom tackade och bockade för spaningen och skulle ändra när dom fått saken bekräftat. Fö jobbar jag heltid men gav mig faen på att reda ut denna saken:)

Jag tänker välja Amf global aktiefond, bäst riskspridning med en globalfond till en ok kostnad. Sverige är trots allt bara 1% av världsekonomin eller strax under 1% faktiskt.

Update: AMF ska nu ta bort AMF Aktiefond Mix och slå ihop den med AMF Aktiefond Global, samtidigt som de behåller samma avgift. Så f.o.m. maj kommer AMF Aktiefond Global att ha samma avgift på endast 0,20% inom AKAP-KL. Deras ingångsportfölj kommer att vara 75% Aktiefond Global och 25% Aktiefond Sverige. Funderar personligen på att ta bort lite Sverige och lägga till lite Asien Stilla Havet.

Men nu är det alltså ingen tvekan om vilken globala aktiefond som är billigast! :slight_smile:

// Alex A