Jag hittade detta på nätet: “Tjänstepension eller löneväxling ingår inte vid bodelning i de allra flesta fall, när den ägs av en arbetsgivare. Däremot kan pensionen enligt tjänsteavtalet vara utformad på ett sådant sätt att den ger en make rätt att förfoga över den och i ett sådant fall ska den ingå i bodelningen.”
Vad betyder det att ha rätt att förfoga över löneväxlingen? Har man aktivt valt att löneväxla har man ju haft rätten att välja hur pengarna ska allokeras, men när pengarna väl löneväxlats har man inte längre det - eller? Jag har till exempel förmågan att välja vilka fonder jag köper med det löneväxlade beloppet, däremot inte vilket försäkringsbolag jag väljer - utgör det ett “förfogande”?
Samtidigt säger denna att löneväxling är som att öka sitt eget giftorättsgods och ingår alltid i bodelning, senaste 3 årens premieinbetalningar:
" Om en make ger bort gåvor av betydande värde eller ökar sin enskild egendoms värde genom att använda sitt giftorättsgods utan den andra makens samtycke, är maken tvungen att kompensera den andra maken (11 kap. 4 § första stycket äktenskapsbalken). Det riktar sig till transaktioner av en make inom tre år innan talan väcktes om äktenskapsskillnad."
Vilket är det som gäller…? Tack!