Genom jobbet har jag tjänstepension som administreras av Brummer & Partners som nyligen ingått samarbete med SPP. Här finns det en fondlista med vilka fonder som finns tillgängliga och till vilka avgifter. Genom att läsa om hur Lysa investerar (och i vad) kombinerat med fördelningen i % som man kan hitta under sin profil lyckades jag “reverse engineera” att Lysa investerar enligt följande.
| Fond/ETF | Fördelning |
|---|---|
| Lyxor Core Stoxx Europe 600 (DR) UCITS ETF | 0.80% |
| Vanguard North American UCITS ETF | 15.20% |
| Öhman Sverige Marknad Hållbar | 20.00% |
| Vanguard FTSE EM UCITS ETF | 12.00% |
| Vanguard Global Small Cap index | 9.60% |
| FTSE Japan UCITS ETF | 4.80% |
| FTSE Dev Asia Pac ex Jap UCITS ETF | 3.20% |
| Vanguard FTSE Dev EUR UCITS ETF | 14.40% |
| iShares Core S&P 500 UCITS ETF | 4.80% |
| Vanguard S&P 500 UCITS ETF | 15.20% |
Jag använde morningstar för att kolla upp vilka index som fonderna/ETFerna följer i båda fallen och lyckades på så sätt mappa ihop utbudet på Lysa med utbudet hos Brummer&Partner. I slutändan får jag denna fördelning.
|Fond|Index|Fördelning|
| — | — | — | — |
|State Street US Index Equity I USD|MSCI USA NR EUR|15.20%|MSCI USA NR EUR|
|Swedbank Robur Access Sverige A|NASDAQ OMX|20.00%|NASDAQ OMX|
|Vanguard Em Mkts Stk Idx Acc|MSCI Emerging Markets Index|12.00%|MSCI Emerging Markets Index|
|Vanguard Global Small-Cap Idx USD Acc|MSCI World Small Cap NR USD|9.60%|MSCI World Small Cap NR USD|
|Vanguard Jpn Stk Idx Acc|MSCI Japan NR EUR|4.80%|MSCI Japan NR EUR|
|Vanguard Pac ex-Japan Stk Idx USD Acc|MSCI Pacific ex-Japan Index|3.20%|MSCI Pacific ex-Japan Index|
|Vanguard SRI €pean Stk Acc|MSCI Europe NR EUR|15.20%|MSCI Europe NR EUR|
|Vanguard U.S. 500 Stk Idx Acc|S&P 500|20.00%|S&P 500|
(Vill gärna inkludera länkar till fonderna ovan, men som ny användare fick jag bara ha två länkar)
Vad tror ni om approachen samt resultatet?