Tjänstepension Brummer & Partners inspirerad av Lysa 100% aktier

Genom jobbet har jag tjänstepension som administreras av Brummer & Partners som nyligen ingått samarbete med SPP. Här finns det en fondlista med vilka fonder som finns tillgängliga och till vilka avgifter. Genom att läsa om hur Lysa investerar (och i vad) kombinerat med fördelningen i % som man kan hitta under sin profil lyckades jag “reverse engineera” att Lysa investerar enligt följande.

Fond/ETF Fördelning
Lyxor Core Stoxx Europe 600 (DR) UCITS ETF 0.80%
Vanguard North American UCITS ETF 15.20%
Öhman Sverige Marknad Hållbar 20.00%
Vanguard FTSE EM UCITS ETF 12.00%
Vanguard Global Small Cap index 9.60%
FTSE Japan UCITS ETF 4.80%
FTSE Dev Asia Pac ex Jap UCITS ETF 3.20%
Vanguard FTSE Dev EUR UCITS ETF 14.40%
iShares Core S&P 500 UCITS ETF 4.80%
Vanguard S&P 500 UCITS ETF 15.20%

Jag använde morningstar för att kolla upp vilka index som fonderna/ETFerna följer i båda fallen och lyckades på så sätt mappa ihop utbudet på Lysa med utbudet hos Brummer&Partner. I slutändan får jag denna fördelning.

|Fond|Index|Fördelning|
| — | — | — | — |
|State Street US Index Equity I USD|MSCI USA NR EUR|15.20%|MSCI USA NR EUR|
|Swedbank Robur Access Sverige A|NASDAQ OMX|20.00%|NASDAQ OMX|
|Vanguard Em Mkts Stk Idx Acc|MSCI Emerging Markets Index|12.00%|MSCI Emerging Markets Index| |Vanguard Global Small-Cap Idx USD Acc|MSCI World Small Cap NR USD|9.60%|MSCI World Small Cap NR USD| |Vanguard Jpn Stk Idx Acc|MSCI Japan NR EUR|4.80%|MSCI Japan NR EUR|
|Vanguard Pac ex-Japan Stk Idx USD Acc|MSCI Pacific ex-Japan Index|3.20%|MSCI Pacific ex-Japan Index|
|Vanguard SRI €pean Stk Acc|MSCI Europe NR EUR|15.20%|MSCI Europe NR EUR| |Vanguard U.S. 500 Stk Idx Acc|S&P 500|20.00%|S&P 500|

(Vill gärna inkludera länkar till fonderna ovan, men som ny användare fick jag bara ha två länkar)

Vad tror ni om approachen samt resultatet?

Jag kan inte komma med någon vettig input, men en sak blir jag sjukt nyfiken på. Om man sätter upp den portföljen på Avanza/Nordnet, vad blir avgiften (viktat snitt)?

1 gillning

Spännande tanke, skulle kunna prova att sätta upp någon motsvarande portfölj på Avanza imorogn. Kan ju också vara intressant att jämföra med ”Rika tillsammans aktier 2021” — om du har som ambition att sätta ihop en sådan iår @janbolmeson? :wink:

1 gillning

Yes, det kommer. Snygg portfölj! :+1:

1 gillning

Hej Johan

När jag kollade länken du skickade med så ser det ut som att många av fonderna inte har någon förvaltningsavgift alls, det kan inte stämma du bör kolla upp vad alla avgifter blir innan du bestämmer dig. om det är så att dom flesta vanguard fonderna inte kostar något grattis och välj dom som är utan avgift :slight_smile:

Avgifterna i dokumentet stämmer — dock så finns det en total avgift på 0,25% på hela kapitalet. Så det kan ses som att alla fonder i dokumentet som har avgift 0 egentligen då har avgift 0.25%.

Okey, men vad tycker dom om upplägget i övrigt @Lelf? Hur hade du valt för tjänstepension? Baserat på markandsportföljen? :slight_smile:

dom 0,25% du pratar om är på skallet . I vanlig fall har jag väldigt svårt att motivera en avgift på skallet men i detta fall tycker jag att det verkar vara otroligt bra för dig som kund. Men som jag sa tidigare så skulle jag bara välja fonder som inte har en avgift. Din lista är det alla fonder som inte har en avgift ?

Om denna finns " Vanguard Total World Stock Index" och är utan avgift så skulle jag ta den bara

1 gillning