I april månad flyttade jag min ITP1 som jag tidigare haft i traditionell försäkring hos Alecta till Länsförsäkringar och valde då 100% LF Global Index som fond.
Sedan dess har allt fungerar bra men för bara ett par dagar sedan gjordes en ”premieinbetalning” på 1340kr som då köptes på ett separat konto på LF. Det blev då köpt i LF Entrelösning som jag nu ändrat till fonden LF Global 100% även där.
Tidigare har jag fått premieinbetalningar på mitt vanliga fondkonto med tjänstepensionen men nu skapade dom ytterligare ett där jag nu valt samma fond för kommande inbetalningar.
Har ni någon aning om varför och om det är normalt att det blir så? Gillade att se min tjänstepension samlad tidigare men som nu verkar vara uppdelad på två olika konton?
En ny försäkring har skapats upp för att ta emot framtida premier som betalas in. Tidigare har premier placerats i en försäkring som skapats upp för att ta emot inflyttat kapital. Det ledde till att inkommande premier styrdes om till en ny försäkring vid varje ny omgång inflyttar som genomfördes. För att kunna säkerställa att premier alltid placeras i samma ITP-försäkring har en ny försäkring, specifikt avsedd för premier, skapats upp.
Den nya är nu därför den enda försäkring som kan ta emot kommande premier. Därav har vi inte möjlighet att avsluta den.
Om du som kund endast vill ha en ITP-försäkring kan vi flytta kapitalet i till den nya försäkringen. Vi kan alltså inte styra framtida premier till den ursprungliga försäkringen.
Önskar du en annan placering för framtida premier än LF Entré ITP ändrar du enkelt detta i appen eller genom att logga in på länsförsäkringar.se.
Den nya försäkringen medför inga extra kostnader för dig som kund.
Men vänta nu, Länsförsäkringar har alltså ändrat maskinens val från 100% Global index till en entrélösning innehållande 80% Global Index + 20% Svensk Index utan godkännande?
Den nya försäkringen medför inga extra kostnader för dig som kund.
Så bra då, men vad är alternativkostnaden av att få en förändrad placeringsstrategi? Jag loggade precis in och upptäckte samma sak, mina val är ändrade till entrélösningen och jag behöver aktivt återställa min fördelning igen.
Nu är jag inte så juridiskt bevandrad, men det känns som att Länsförsäkringar bryter något avtal när de ändrar framtida insättningar utan att informera om det? Pensionen är ju inget man loggar in och tittar på särskilt ofta, så det var bara tur att jag såg det här inlägget och kunde justera efter bara en inbetalning.
Varje ny försäkring som startas upp blir automatiskt vald till LF Entré ITP. Det är samma förvaltningsavgift som LF Global Index om du är under 55 år. När du blir 55 år så börjar delar placeras i räntefonder och då blir förvaltningsavgiften lite lägre.
Ja det var tur att du såg denna tråd och hinner byta innan för mycket sparas i LF Entré ITP.
Varje ny försäkring som startas upp blir automatiskt vald till LF Entré ITP.
Länsförsäkringar bör med andra ord se över sina system så denna begränsning tas bort. När SPP skapade en ny försäkring behöll dom mina val och ändrade inte fonder, det tycker jag man borde kunna förvänta sig ska ske även hos Länsförsäkringar.
Jo absolut men några skrev här att de hade ändrat till Länsförsäkringar Global Index och den byta tillbaka för nån anledning om jag uppfattade det rätt vilket var konstigt?
Nej har man valt Länsförsäkringar Global Index så ändras det inte tillbaka till LF Entré ITP om man inte aktivt gör det valet själv. Får man nystartade så väljs det LF Entré ITP automatiskt som var fallet för min del. Så jag valde själv att ändra till Länsförsäkringar Global Index för den nystartade.