Tjänstepension eller spara i AB

Hej

Jag har ett aktiebolag (jag och min fru äger 50 % var) där bara jag själv jobbar och funderar kring hur vi ska ta ut pengar från bolaget. Jag har förstått att det är bra att ta ut lön upp till ca 45000 kr/månad för att maximera pensionsavsättingar, undvika statlig inkomstskatt, mm. Sen är det skattemässigt lönsamt att ta utdelning, så mycket som man får. Det jag funderar på är vad jag ska göra med resterande.

• Spar i bolaget för att senare kunna ta ut lön/utdelning.
  • Tjänstepension
    Jag har funderat kring direkt pension också men ser inte det som ett alternativ för mig. Det finns ingen/minimal risk för konkurs.

Frågor:

1. Skattemässigt, vad blir det för skillnad mellan att spara i tjänstepension och sen ta ut pension och att spar i bolaget för att senare ta ut lön?
  2. Skattemässigt, vad blir det för skillnad mellan att spara i tjänstepension och sen ta ut pension och att spar i bolaget för att senare ta ut utdelning?
  3. Vilka för- och nackdelar finns för det två alternativen?

Vi vet inte vad som händer med skattepolitiken i framtiden men ni får gärna anta att den kommer att vara oförändrad.

Jag har kommit fram till att det mest skattefördelaktiga är att spara i bolaget för att senare lyfta lön. Eventuellt i kombination med utdelning beroende på vilka belopp det handlar om. Se mina beräkningar och jämförelser här:
Pension för företagare | Varför överhuvudtaget pensionsspara?

Man kanske även bör räkna på hur en skilsmässa skulle påverka utfallet om man väljer bort både pensionsförsäkring och direktpension.

2 gillningar

I avsnittet som kommer idag rekommenderas även lägga på 10 % tjänstepension för att att “säkra upp” och matcha det som andra har på arbetsmarknaden. Det blir ju en riskminimering från bolaget så att säga.

”Spara i bolaget” är bra att i så fall göra i form av periodiseringsfond.

Sparar du allt som vinst, som sen bolagsbeskattas ochblir eget kapitsl så vill/kan du ekonomiskt sett bara ta ut det som utdelning efter det. (Du vill inte använda de pengarna till lön pga att det blir dubbelbeskattat)

Bra inlägg av Småspararguiden:

Kortfattat:

1. Lön ut till brytpunkt
  2. Max utdelning
  3. Tjänstepension och/eller KF i bolaget:

Har du 20 år eller mer till pension rekommenderar vi att göra lite av varje. Det här handlar mycket om att skattereglerna för både det ena och det andra mycket väl kan förändras rejält innan du går i pension och då rekommenderar vi klassisk riskspridning. Hur mycket av varje beror på hur du värderar flexibiliteten som det innebär att ha pengarna i bolaget. Det beror också lite på hur länge du tror att du kommer att driva eget. Tror du att du aldrig mer kommer att vara anställd kan du ta mer tjänstepension (då kan du själv se till att du inte får mer tjänstepension än att du håller dig under brytpunkten för statlig inkomstskatt även som pensionär).

Ju närmare pension du kommer desto mer skiftar du över till att spara pengar i bolaget. Skillnaden i årlig schablonskatt till tjänstepensionens fördel spelar mindre roll ju färre år du har kvar till pensionen och de skatter du betalar vid avsättning och uttag är lägre för direktpension. Här bör du också hålla koll på hur mycket pension du har samlat ihop och hur prognosen ser ut. Riskerar du att hamna över brytpunkten för statlig inkomstskatt är det väldigt mycket bättre att spara pengar i bolaget.

Jag vill bara flagga för att i princip alla inlägg vi har skrivit på forumet om tjänstepension och sparande i bolag kan vara fel. Jag fick ett samtal av en expert på området som lite vände upp och ner på min uppfattning kring pensionssparande. Så pass mycket i alla fall att jag har de senaste två veckorna har kollat upp påståendena och på fullt allvar överväger att sluta spara i tjänstepension i mitt bolag.

Har han rätt så stämmer inte punkt 3 ovan. 1 och 2 är fortfarande korrekt. I korthet handlar det om att använda en pantsatt AF innanför ett direktpensionsskal.

Jag behöver bara lite mer tid för research och verifiering. To be continued i alla fall.

2 gillningar

Du skriver tjänstepension men också punkt tre. Så det eventuella resonemanget rör även KF?

Pantsatt aktiefond i direktpensionsskal lät rätt komplicerat…

Yes, återkommer som sagt. :upside_down_face:

2 gillningar

Här snackar vi din bästa cliffhanger någonsin på detta forum känns det som. Nästan lite som om, återkommer nästa vecka om hur du får garanterad 10% avkastning nästa år :wink: Kanske liten överdrift…

Jag kan ju direkt se en liten nackdel, så fort det är en AF inblandad så är ju redovisningen a PITA, jämfört med KF. Något man kanske inte tänker på som nybliven företagare/ny ägare av AB. Sedan så är jag alltid så nyfiken på detta med max utdelning, det är rätt många 3:12 bolag som ändå väljer att spara utdelningsutrymmet. Visserligen växer ju utdelningsutrymmet med 3% varje år, men samtidigt så växer ju också andelen icke skattade pengar, med mer(7-8% som förväntad utveckling av kapitalet).

1 gillning

Buy and hold, fungerar ju. Kanske SPP/LF global-fond men det blir ju definitivt mer begränsat om man vill ha en större.

Vi får väl se om Lysa kan lösa interna ombalanseringar i någon slags fond-i-fond eller erbjuda färdiga XX/YY varianter som fungerar i depå.

Absolut finns det sätt att gå runt det, men ville mest medvetengöra folk som inte är lika insatt som dig Eric :wink: Jag gillar för övrigt många av dina andra informativa poster i ämnet på detta forum.

Absolut är det så att det blir svårare. Har ju en företagsägd KF i mitt eget AB och jag uppskattar verkligen enkelheten. Speciellt eftersom jag ibland är med i IPO:er även där som är extremt kortsiktiga.

Min poäng (även om jag inser nu att jag var onödigt kort) är att det kan ju gå att hantera även om man är begränsad till en depå. :slight_smile:

Håller med dig 100%, det här ska bli väldigt intressant att följa.

Haha, var inte meningen att göra någon cliff-hanger. Om ni vill göra lite parallellresearch så handlar det i korthet så här (enligt min förståelse idag som kan vara felaktig):

• Istället för tjänstepension så sparar man i företaget i en AF-depå. Ej KF.

• För att kunna få samma försäkringsmoment (konkursskydd, premiebefrielse, sjukförsäkring etc) så använder man ett direktpensionsskal (=avtal) där man pantsätter depån. Inte ett helt enkelt moment, men går via speciallösning.

• Sedan rör man inte innehavet i AF-depån (nackdel) för att inte utlösa någon skatt (och admin) på säg 20 år eller löpperioden motsvarande tjänstepension. Här kan man ju ta en globalfond eller i bästa av världar LYSA.

• Under perioden kan man finlira med att t.ex avsätta vinst / förluster mot rörelseresultat i bolaget.

• När man går i pension tar man ut pengarna och företaget kan välja hur man betalar ut pengarna till en privat - t.ex. genom lön eller utdelning. T.ex. efter 66 års ålder så sjunker ju de sociala avgifterna drastiskt och här kan man till och med få negativ skatt (det avsätts 18 % till pension, men avgifterna är under 18 %). Har man partner så kan man göra samma sak upp till en viss nivå. Beror bl.a. på jobbskatteavdrag och skattesatser. Jag kan inte det här helt än för det var mycket kring att optimera uttaget i förhållande till skatten.

• En nedsida är ca 20 000 kr i uppsättningsavgift och 2 000 kr per år i underhåll (dock avdragsgillt)

Något som jag även pratade med experten om var att:

• Avanza / Nordnet har t.ex. låga / inga avgifter just nu på pensionslösningar vilket till viss del kan bero på att de bara har inflöden (=billigt). När de får utflöden som t.ex. SPP med pensioner, val etc så blir det en administrativt jobbig process och de kommer aldrig kunna hålla 0 i avgift. Finns exempel från 80-talet då Trygg-Hansa hade en liknande billig lösning så länge de hade inflöden som sedan såldes till SEB och avgifterna ökade. Det vill säga att man ska inte ta det för givet.

Återkommer med mer info som sagt.

2 gillningar

Så om man sparar i en AF-depå och inte tänker kursa så verkar det ju ungefär samma sak(kör man enmanskonsult bolag är ju risken låg iaf). Premiebefrielsen/sjukförsäkringen löser man väl på annat sätt? Sedan är det väl bra att det finns pengar ifall man blir sjuk och behöver betala ut, men det kan man ju göra med en vanlig AF-depå. Du kommer ju fortfarande få skatta på pengarna när de betalas ut. Just ordet premiebefrielse i detta sammanhang är ju rent konstigt, för i mina ögon är ju premiebefrielse: “Premiebefrielse innebär att försäkringstagarens skyldighet att betala en fortlöpande
premie för den försäkrade helt eller delvis upphör utan att försäkringen i övrigt påverkas”, typ att man inte behöver betala in en premie när ens anställda är föräldraledig eller sjuk. För enmanskonsulter torde detta var helt ointressant då man själv kan bestämma när man sätter in på en AF-depå eller inte.

För 2000kr / år så får du ju dessutom ett bra bidrag till en sjukförsäkring, något jag hellre skulle lägga pengarna på. Då slipper man köpa en krånglig tjänst. Sedan inser jag att konkurshotet, eller vad som händer vid skilsmässa spelar in, det är väl därför man vill ha en direktpensionslösning. Men de tror jag är gratis på Nordnet.

1 gillning

Vet inte om jag håller med om att KF kan anses fel, såvida jag inte missförstått KF ( Vad behöver jag veta för en företagsägd kapitalförsäkring? )

Du beskrivet ett komplicerat upplägg som förutsätter pengar låsta i 27 år, hög statslåneränta, inga byten, inga uttag.

En KF skulle alltså konkurrera när du vill göra byten, uttag, statslåneräntan håller sig låg, … flexibilitet helt enkelt.

Svårt tänka mig jag kommer jag jobba 27 år till. Jag ser en betydande risk jag kanske vill göra uttag ur KF redan inom nåt år.

Se gärna tråden:

Där vi diskuterar det här i detalj. Stänger denna tråd för att ta diskussionen ovan som berör ämnet på ett djupare plan.