Tjänstepension för FTP

Hej!

Jag jobbar inom försäkringsbranschen och har kollektivavtal FTP1. Detta innebär att 50% är obligatorisk i traditionell försäkring där jag har Alecta. För de resterande valbara 50% undrar jag vad ni tycker jag ska göra. Man säger ju att man vill ha en indexfond som kostar max 0,2% i avgift när det gäller tjänstepensionen. När jag kollat runt lite är det detta jag hittar:

80/20 portfölj:

AMF: (Aktiv och inte så bred)
AMF global aktiefond + aktiefond Sverige
0 kr adminavgift
0,2% i fondavgift för båda

LF: (ESG)
LF global index + LF sverige index
80 kr admin per år
0,2% i fondavgift för båda

SEB: (Bredast men dyrast)
SEB Global Allcount 0,37% i avgift
SEB Sverige index 0,21%
80 kr admin per år

Vad tycker ni? AMF och LF är ju billigast, men dom är inte lika bred som SEB. Finns det något annat ännu bättre alternativ som jag missat?

Hej. Lite småtrist med FTP1 där halva kapitalet måste låsas i traditionell förvaltning. Jag har en äldre tjp genom det avtalet och har då valt Alecta för trad (som dig), samt LF för fondlösningen. Har då 70/30/10 i LF Global, Sverige respektive Tillväxtmarknad Index (0,3% avgift på den fonden). Men lite hugget som stucket mellan flera möjliga andra alternativ inom lösningen tycker jag.

Behöver jag säga att fondlösningen har utvecklats sjukt mycket bättre än trad-delen? :slight_smile:

Precis, lite synd. Också synd att FTP inte har lila fina avgifter som t.ex. KAP eller ITP hos SEB.

Okej så du kör hellre LF med ESG inriktning men till lägre avgift? Står mellan det och att diversifiera mer med SEBs Global Allcount men får då betala 0,33 i total avgift.

Ja, det är inte optimalt. Jag valde LF innan de gjorde ESG-svängen. Idag är jag osäker på om jag gjort samma val, tror inte det (jag föredrar inte ESG-fonder). Känns som en värderingsfråga mest vad du ska välja tycker jag. Skillnaden i avgift om ca 0,1% gör kanske (killgissar, tid och avsättningar spelar roll) 50-100 kSEK över tid. Jag skulle då hellre lägga fokus på vad jag värderar och tror på. Skulle gissa att ett “större val” är vilken trad-lösning du väljer. Jag har ingen uppdaterad info om detta, men kom ihåg när jag valde att jag försökte sätta mig in i de olika förvaltningsstrategierna och portföljallokeringarna mellan de olika alternativen och fann att de var ganska olika. Utfallet där tror jag blir större än att välja “globalfond 1” mot “globalfond 2”.