Tjänstepension företag

Hej!

Jag ska starta företag men kan inte ha ett Aktiebolag utan det måste vara enskild firma.
Då kan jag inte ha Avanza eller Nordnet för att sätta in tjänstepension till mig och mina anställda för de jobbar bara med aktiebolag.

Vilka bolag rekommenderar ni då som har lägst avgifter och störst utbud för insättning av tjänstepension?

Mvh Mats

Kan du ens ha anställda i en enskild firma? Fast jag kanske bara luras av namnet

Varför inte aktiebolag?

1 gillning

Man kan ha anställda i Enskild Firma.
Vi har assistansersättning för vår son i egen regi och ska man ha ett bolag i annan bolagsform måste man ansöka om att få tillstånd hos IVO med en extremt jobbig ansökningsprocess och dyr.
Med enskild firma räcker det att göra en anmälan som tar några minuter.
Så därför måste det vara enskild firma

1 gillning

Ibland är nischbankerna just nischbanker dvs de plockar russinen av kakan. Testa ring din befintliga storbank så borde du kunna få en sluss. Är det externa anställda eller närstående i familj som ska ha tjänstepension? För är det ni som ägare av enskilda firman så kör man på IPS istället och den är ju inga problem att öppna hos nischbankerna

Vi har vanliga jobb också så jag tänker att vi lägger oss runt 53000 i månaden strax under bryrpunkten och resten tjänstepension. Tar vi ut som lön och sedan IPS blir det väldigt hög skatt

Kör du i EF så är ju ”lönen” resultatet. Ni kan inte betala ut tjänstepension till er själva. Ni kan däremot dra av ips upp till 35 % på resultatet i EF i er deklaration.