Tack för engagemanget! Grundfrågan kom visst lite i skymundan, det jag vill veta är om pensionen först o främst. Ett kollektivavtal hade, om det skulle varit möjligt att få, varit med Unionen. Alltså ITP borde det vara då? Inte enkelt att ens hitta vad de har för avgifter mm i det avtalet (går säkert be facket ta fram?). Vilka är de största/troligaste aktörerna min arbetsgivare kan signa privat avtal med? Förstår om det är grymt många, men med ett par exempel kan jag ju räkna lite själv o jämföra. Alla generella sökningar jag gjort hittills har bara varit med generella svar av typen: “passa dig så inte avgifterna äter upp din pension” eller “de flesta avtal är sämre än kollektivavtalet, men det finns undantag”. Då är jag ju nyfiken på exempel på dessa bättre avtalen och hur jag enkelt kan jämföra avgifter?
Ge mig exempel på några bra pensionsavtalsföretag alltså! Sen får jag väl grotta i dem., sätta mig in i hur det funkar o leta vidare. Nu har jag inte ens en aning om vilka som är vilka på marknaden!