Tjänstepension vad gäller?

Hade besök av bankens pensionsrådgivare häromdagen och han tyckte inte att man skulle räkna in allmänpensionen när man räknade vilken “månadslön” man ville ha som pensionär för det var bara Kalle Anka pengar.

Svaret på varför inte dessa ska räknas med är att det är pengar som alla får?

Man skulle bara därför bara räkna månadsinsättningar till tjänstepension (som han naturligtvis tyckte att vi skulle höja)

Han sa också att möjligheten att köpa ikapp pension mer eller mindre har försvunnit.

Vår andra pensionsrådgivare på annat företag säger att det är inga ändringar på att köpa ikapp pension.

Vad är det egentligen som gäller?

Du har träffat en försäljare som argumenterar för den produkt han säljer.

När den allmänna pensionen kommer in på kontot varje månad är dessa pengar lika verkliga som alla andra pengar på kontot.

4 gillningar

Rekommenderar att aldrig prata med den ”nya” rådgivaren igen.

Nå, tänker att om man ska se det lita nyktert och städat så är det väl bra att planera och vara aktiv själv på olika sätt och vis, men samtidigt inte försumma en relativt stor del av sin framtida pension. För höginkomsttagare och/eller de med stort sparat kapital blir den allmänna pensionen troligtvis mindre viktig gissar jag på. Att kalla det för “Kalle Anka-pengar” var ett ganska klumpigt uttryck, för att inte kalla det värre…

Varav?

Som redan sagts. Vill man vara snäll kallar man bankens rådgivare för säljare. “Rångivare” är ju dock en mer korrekt beskrivning.

2 gillningar

Skatteverket skulle kolla på det mer noggrant enligt ett nytt beslut och man fick bara räkna 2-3år bakåt i tiden.

Vi har å andra sidan låtit den andra rådgivaren räkna på det och sett att utrymme finns

1 gillning

När vi `"köpte ikapp” 2015/2016 sa man också att det bara gick om man var “nyligen anställd” så att säga. Dvs gick bara ett par år in på en ny anställning.

Sen tror jag däremot de räknade bakåt matematiskt för att få fram utrymmet ända sedan man kom ut i arbetslivet. Så det kanske är synen på den matematiken man ändrat på nu då?

Nu är det visserligen 6 år sedan jag lämnade branschen men:

Banken/Försäkringsbolaget brukar mycket noggrant räkna fram utrymmet för att ”köpa ikapp” enligt de uppgifter kunden lämnar kring tidigare pensionsavsättningar och sedan skriva ett intyg som styrker att utrymmet räknats fram enligt Skatteverkets regelverk.

1 gillning

Ursäkta en dumskalle men vad avses med att ”köpa ikapp” pensionen?

Exakt.

Ren dumheterna

Förenklat har jag förstått att det är ett matematiskt sätt att i efterhand göra tjänstepensionsinbetalningar SOM OM man alltid jobbat heltid och SOM OM man dessutom hade haft samma samma lön konstant sen arbetslivets början som den lön man har idag. Tror att det har någon koppling till att pensionen förr hade koppling mot den lönenivån man hade mot slutet åren innan man gick i pension.

Så här TROR jag det är ungefär.

Exempel:

Säg att du pluggat vid 18-22 ålder. Haft 20000kr/mån i lön 22-30 års ålder. Sen 30000kr/mån i lön vid 30-42 års ålder. Då har ju ”tidigare tjänstepensionsinbetalningar” baserats på de lönenivåerna.

Säg att du nu får ett nytt jobb vid 42 år och då har 50000kr/mån i lön. Vid 50000kr/mån är tjänstepensionsinbetalningarna ca 36000kr/år. (6% av årslönen)

Då kan man kolla bakåt hur mycket som ”diffar mot dagens tjänstepensionsavsättningar”. Säg att du pluggat 4 år med 0 kr i avsättning, då diffade det 36000kr (36000-0). Under 8 år hade du lönen 20000kr och då har det diffat ca 21600kr (36000-14400kr ) och sen under 12 år har det diffat 14400kr (36000-21600). Då kan man ”köpa ikapp” det som fattas. Dvs man går göra 4x36000 + 8x21600kr 12 x14400 =136000kr i = 489600kr i extra engångsavsättning. Sen tror jag det dessutom räknas upp på något sätt eftersom manndesdutom missat avkastning.

Normalt är man ju begränsad till 35% av årets lön som tjänstepensionsavsättning men här kan man alltså DESSUTOM köpa ikapp som EXTRA engångsavsättningar UTÖVER de årliga 35%.

Vi fick hjälp av Avanza att räkna fram det. Både jag och frun då 40 och 47 år kunde då sätta av ”köpa ikapp” ca 1,5-1,8 miljoner vardera ihop med årets 35% std avsättningar om vi ville och bolaget klarade av det.

Så har man haft god löneutveckling, kanske pluggat, kanske jobbat deltid och är lite äldre kan det ge möjlighet att sätta av STORA belopp. Är t ex en möjlighet för nystartade enmansföretagare som vill kunna göra stora avdragsgilla pensionsavsättningar för att t ex trycka ner vinsten ett år och trycka in stora tjänstepensionsavsättningar i en klump.