Tjänstepensionen - kluddade med min indexfond

OK. Erkänner. Vet att jag inte borde kludda kortsiktigt med mitt tjänstepensions-sparande som legat fint 100% i globala indexfonder. Flyttade halva TJP till räntefond (Simplicity Likviditet) med låg avgift nu på morgonen. Tjoff.

Suttit still i “båten”, sedan 2018-19. Vid pandemin gungade det till rejält. Sen har det varit smågungigt några gånger och olyckskorparna har kraxat regelbundet “nu krashar det snart”. Jag har suttit i båten och sakta rott framåt (uppåt).

Tyvärr är jag inte lat, oengagerad och oinloggad. Så nu fick jag till slut kalla fötter - Det allmänna världsläget med Trumpar, Muskar och Putiner som ska leda världen framåt (?) + Det duggar tätt med uttalanden från experter om så kallade “höga värderingar” och bubbelvarningar.

Till saken hör att jag är 60+ och borde “ändå” börja trappa av aktiefonderna. Har tyvärr inte gjort hemläxan med en lämplig uttagsstrategi för den fasen, som jag kan hålla mig i. Detta ledde till ett kanske förhastat-dumt-fegt beslut att “sejfa”. Tajma marknaden är ju inte det lättaste. Det jag gjorde var väl en blandning av att “tajma marknaden” och förbereda mitt framtida “ekonomiska liv”.

Planen nu är att sitta i lite lugnare vatten under våren och i (förhoppningsvis) lugn och ro, bygga uttags-strategin för nästa fas i livet.

Tänkte jag tokigt - tänkte jag rätt? Alternativa resonemang välkomnas varmt. Och hur ser ni på likviditetsfond som en (KORTSIKTIGT) någorlunda säker hamn för TJP som ska tas ut inom 5-10 år?