Gå i pension vid 60?

I dagsläget sparar jag motsvarande 75% av min månatliga levnadsomkostnad varje månad. Dvs en sparkvot på 40%. Om 11 år kan jag enligt prognos börja ta ut pension (vid 64). Vill inte röra tjänstepensionen tidigare. Vill inte röra mina nuvarande besparingar eller dess avkastning heller.

Om jag i dag skulle starta ett dedikerat pensionssparande (från noll) i syfte att kunna gå tidigare, då borde jag grovt räknat med lite marginal kunna sluta arbeta om sju år vid 60 om allt nysparande går dit från och med idag.

Verkar det rimligt?

Hur bör jag lägga upp mitt dedikerade pensionssparande? Ska jag sikta på en 10% aktier per år kvar till 60 fördelning? Dvs 70/30 i år. 60/40 nästa osv.

Funderar på ett Lysakonto för detta sparande. Men räntor är inte cash på gott och ont idag. Hur tänker ni där? Är fond/bankkonto bättre?

1 gillning

Du skall ju inte använda alla pengar när du är 60, så din sparhorisont är längre än 7 år. Om du räknar med att alla pengar skall ha gått åt när du börjar ta ut pension skall pengarna i genomsnitt användas om 9 år. Då kan du börja med en 90/10-fördelning. Om du räknar med att ha pengar kvar för att dryga ut pensionen även efter 64 års ålder, är din sparhorisont ännu längre.

1 gillning

Tolkar dig som att din konsumtion är X och ditt sparande 0,75X. Korrekt?

I så fall kommer du om 7 år sparat ihop 5,25 års konsumtion. Dvs även med avkastning (och löneutveckling) som följer inflationen så är du home safe och till och med med 1,25 års utgifter över.

2 gillningar

Korrekt uppfattat.
Jag räknar att avkastningen äts upp av inflationen på ett ungefär. Löneökningarna kommer nog vara blygsamma fortsättningsvis. Lite marginal för att det känns bättre.

1 gillning

Jo det är det som är tanken med det dedikerade pensionssparandet. Spara ihop så mycket till 60 att jag klarar mig till 64 med lite marginal.

Som jag skrev har jag ett sparande sen tidigare som jag inte avser röra före 64 och som ligger på 100% aktier (ja lite guld och sånt är också)

1 gillning

Håller med ovanstående att det är lugnt. Du får ihop pengarna som du behöver från 60 till 64.

Är lite i liknande situation och ungefär i samma ålder så har klurat lite på sådant här för egen del.

Angående allokering %aktier så tänker jag så här kring 10% om året tumregeln

• Alla sparår fram till uttaget räknas fullt.
  • Sparår under uttag räknas som 1/3del med kapitlet som tas ut lika varje år. Motsvarande tyngdpunkten på en triangel efter lite klurande.

Så med 7 år till uttagsstart och 4 år i uttag så blir allokeringen 10% * ( 7 + 4/3) = 83% säg avrundat 80% som man sedan sänker 10% om året.

Jag hade inte dragit ner det helt till noll utan hållit det på minst 20% som lägst för att ha någon typ av inflationsskydd.

Vill man förenkla ytterligare så skulle man kunna tänka sig att köra med en rak 50% allokering alla åren. Medlet av 80% och 20% blir ju just 50%.

Lysa kan vara ett alternativ. Efter ränteuppgången så kan lång räntor / obligationer bli intressanta igen. I nuläget gillar jag dock den inte så närmaste 1-2-3 åren så föredrar jag sparkonto med ränta.

Klart det blir lite meckigt med 80% aktier sedan 70% osv att ta ut en del av kapitalet varje år från aktier för att flytta till sparkonto.

Så kanske renaste lösningen är att du sätter 50% av sparandet i 100% aktier och 50% på sparkonto? Enkelt och bra och bör fungera över tid :slight_smile:

2 gillningar

Tack. Bra synpunkter.
Det finns ju potentiellt saker som kan förstöra avancerade uträkningar som bygger på att det går enligt plan. Så jag gillar att hålla det enkelt och med marginaler.

Syftet med att bryta ut sparandet för att klara 60-64 är rent mentalt. Det ger en sparhorisont på sju år som känns överkomlig. Det är en kort uttagsfas som borde ge mindre osäkerhet än en lång. Man kan ha en stor andel likvider under den korta perioden vilket minskar risken ytterligare.

60 känns som en rund och fin siffra. Jag kommer ha fått ihop mina 360 månader ITP2. Mitt tidigare sparande får kompensera för utebliva pensionsinbetalningar och tidigt uttag. 64 istf 68

1 gillning

ITP2 är ett utmärkt “räntetält” vid tidigt uttag av tjänstepension.
Jag har klockat in mina 360 månader nu i år.

2 gillningar

Itp 2 är som @SNS skriver kanon. Säkert på så att att pensionen är frikopplad från börs så länge inte Alecta får problem vilket är mycket låg risk för mig.

Tyvärr hamnade min itp2 i fribrev pga alla utlandsåren så tyvärr har jag bara en liten del i itp2. Desto mer i fondlösningar som numera åtminstone är med låga avgifter efter några års krig :slight_smile:

Hade någon kunnat trolla tillbaka fondlösningen in i itp2 så hade jag varit glad. Men så är det. Man kan inte få allt :slight_smile:

1 gillning