Jag tror det är bra att hålla isär olika perspektiv när det gäller köttätande som fenomen. Jag har varit vegetarian i flera år även om det var länge sedan nu. Att jag slutade med det berodde på att jag flyttade utomlands och att det medförde tydliga problem där. Jag skulle egentligen inte ha något emot att ta upp det igen men med familj och barn med i bilden skulle det bli trassligare. Jag ogillar sådant som “vegetarisk julskinka” och vill hellre i så fall äta mat från Indien eller andra ställen där det finns bra vegokök.
På den tiden när jag var vegetarian var jag det uteslutande av miljöskäl. Det handlade om en sorts instrumentell matematisk resursfråga, inte en moralfråga. Jag har inga invändningar mot att andra ser på saken annorlunda.
Jag köper lite blandat när det gäller kött, inte minst för att det måste passa barn. Däremot när det gäller produkter i kategorin “köttbit” ser jag helst att det ska vara svenskt. Att köpa varor med kort datum framstår för mig som ett bra sätt att köpa kött om man nu ändå ska göra det.
Sockerskatt kan säkert vara relevant också. Om det nu är en systemförändring vi vill ha räcker det inte med någon enstaka skattehöjning utan det behövs många olika styrmedel.