“Att byta jobb löser inte de grundläggande problemen. Om ingen säger ifrån, kommer inget någonsin att förändras – varken för mig eller för dem som kommer efter mig. Jag klagar inte för att jag vill lämna, jag klagar för att jag bryr mig och vill att vi ska ha rimliga villkor. Den mentaliteten att bara flytta på sig varje gång något är dåligt leder bara till att arbetsgivare slipper ansvar. Förändring kräver att någon vågar säga ifrån.”
Och nej det är inte bara att byta jobb heller. Speciellt inte i dagens Sverige. Men du kanske inte fått med dig att arbetslösen är skyhög…När den ligger så högt- ett känt fenomen är att anställda blir mer utnytjade. I norge fex erbjuder arbetsgivare ist extremt bra villkor för att arbetslösheten är låg. Men du verkar inte smart nog att fatta detta.
En sista sak. Mkt märkligt att staten inte ändrat arbetsmiljölagen eller traktamentet till det bättre. Eftersom att inte arbetsgivare går utanför ramen dom gör the bare minimum. Helst ska man spendera obetalda långa raster, 9-12 h arbetsdagar, och jobba övertid med.
Du menar att Skatteverket utnyttjar att arbetslösheten är hög?
Du kanske borde framföra det till Skatteverket och se vad du får för svar. En killgissning är att Skatteverket skiter fullständigt i hur hög arbetslösheten är, men det kommer du att få erfara.
Att du inte fattar säger allt. När det är hög arbetslöshet så är det arbetsgivarnas marknad inte arbetstagarnas. Du vet att det inte finns någon lag ens i Sverige som säger att man ska få betalt för arbete? Du vet att arbetsmiljölagarna inte har utvecklats just pga facken som också kan förhandla bort både övertidsbetalt och raster. Svenskar blir fett utnyttjande när hög arbetslöshet råder. Men det fatta du inte…
Jag reser mycket i tjänsten och min slutsats är att det mest praktiska och billigaste är att att åka till en lokal mataffär och handla där. Sen lär man sig några rätter som inte kräver någon tillagning och ser till att boka hotell som har kylskåp i rummet.
I vissa länder finns goda färdiga rätter med som inte kräver uppvärmning, t. ex plocksallad eller varm mat som man köper färdig som t.ex grillad kyckling.
Exempel på rätter:
Wraps: Man kan fylla dem med mycket olika saker (spenatblad, gravad/rökt lax, tonfisk blandad med mayonnaise, pålägg, osv.) Mjukbröd finns i dem flesta länder (tacobröd, pitabröd, libabröd, osv)
Sallader (om du har kylskåp i rummet kan du köpa grönsakerna för flera dagar, sen kan du ha i tonfisk i burk t.ex, feta ost i tärningar, nötter, fröer, osv.)
Yoghurt med musli, nötter, fröer, osv.
Snabbnudlar/frystorkat (säljs i dem flesta länder också, det kräver dock att du har tillgång till vattenkokare i rummet men det är rätt standard.
Frukt och grönsaker som mellanmål + yoghurt.
Sen har du också i en del hotell möjlighet att använda mikro. Det är oftast ingenting som står ute och tillgängligt i allmäna rum men om du frågar så hjälper dem oftast (även i lyxiga hotell där det finns lounger, crew lounge, osv). Då kan du köpa färdiga rätter som du värmer upp.
Jag brukar göra detta varje gång jag reser, delvis för att jag älskar att besöka mataffärer och se vad som finns där men också för att jag vill äta mat som jag själv har kontroll över innehållet.
Traktamentet ligger på 290 kr inrikes. Därifrån måste man dra av för de mål mat som arbetsgivaren bjuder på, så som frukost. Inrikes traktamente
Har ni inte kollektivavtal?
I så fall brukar det finnas regler om traktamente i det avtalet.
Om arbetsgivaren inte betalar in traktamente så kan du i deklarationen dra av mellanskillnaden på vad du får från arbetsgivaren med Skatteverkets regler.
I övrigt tycker jag att det är tight att leva på traktamentet om man ska äta ute.
Själv har jag periodvis gjort det till en sport att leva så billigt som möjligt.
Kan bli rätt tråkig mat
Traktamente ska täcka extrakostnader man har vid resor. Inte tänkt att täcka alla kostnader.
Men inrikestraktamentet är ett skämt.
Senaste resan till Stockholm missade jag få med frukost på hotellet, fick äta tre måltider ute per dag.
Traktamentet var inte i närheten av att täcka merkostnader
Traktamentet enligt skatteverket schablon är 145 om vakten startar 12 och man är hemma innan 19 nästa dag. Jag brukar starta 12 jobbar till 17-20 sen obetalt från 17-20 till ca 5-6 på morgonen sen jobba igen resten av dagen hemma innan 19. Då är det traktamentet 145. Som du också kan läsa på skatteverket. Min arbetsgivare betalar 145 i traktamente så jag kan inte dra av något på skatten nej. Jag lägger mer än 145 kr på mat när jag är borta då det kostar att äta ute. Och jag kan inte värma matlådor någon stans.
Ja, 145 kr per dag(halvdag). Så totalt 290 kr för den resan.
Beräknas från när man lämnar/kommer tillbaka till hemmet. Startar man resan från ordinarie arbetsplats så räknas traktamente därifrån.
Antar att det handlar om att minska överutnyttjande av traktamentet, men det drabbar ju dem som använder det på rätt sätt.
Nu har de på Scandic börjat med frukost och dess kostnad separat. De tar 149 sek för den. Jag försökte att få till ett kvitto där frukost går in i rumspriset men de gick inte. Kontentan: Man får leta andra hotel när man vill äta frukost. Min AG ger mig bara skatteverkets sats (58 sek). Och skulle jag få AG att betala de 149 måste jag även betala skatt på överbeloppet. Jag undrar verkligen om Scandics management förstår skattereglarna? När jag inte behöver frukost är det perfekt dock (äter hemma aldrig frukost) men denna vinst är väldigt liten.
Så du menar på allvar att din AG överhuvudtaget ens bryr sig om detta. Det är väl bara att dra in frukostkvittot i samma batch som hotellets och sedan skriva kvittonas totalsumma under hotellkostnad. Klart.
Som redan påtalats så är det 145 kr första dagen och 145 kr andra dagen.
Jag gör själv sådan reser då och då och man får för båda dagarna.
Fortfarande lite snålt, men käka egen ordentlig lunch innan du åker, enklare middag och sen så mycket du orkar på frukosten, köp en lunch och vänta med middagen tills du kommer hem.
Så svårt är det inte att få pengarna att räcka, och eftersom det är merkostnad det ska täcka kan du ju lägga till en hundring för mat du skulle käkat ändå hemma.
Då är det ca 400 spänn för att gå plus minus noll.