Post levereras inte på lördagar.
Samma sak om du skickar tillbaka en vara som ska vara tillbakalämnad inom tex 14 dagar, det räknas ju utifrån när de har varan, inte när den skickades.
Nu börjar det bli fånigt, men REK kan hämtas/levereras lördagar.
Hela analogin med post är meningslös. De HAR tagit avbokningen på lördagen. Och, de har inte specificerat något om vardagar/arbetsdagar. De har specificerat “samma dag”. Det kommer aldrig någonsin att hålla för dem i rätten att hävda att två dagar innan är samma dag för att det är underförstått att det är när de behagar läsa meddelanden som räknas, och det borde kunden förstått.
Nu står det ju dock bara sen avbokning samma dag. Det står inget om att avbokning ska göras under öppettider. Ett brev på helg kan omöjligt också nå fram innan öppning måndag men en mail eller telefonsvarare tycker jag ändå är fullständigt rimligt att ett mindre företag som har stängt på helgen kan och borde kolla av.
Angående ångerrätten har du fel. Man måste bara meddela säljarens inom 14 dagar från mottagen vara. Det går alltså utmärkt att skicka ett mail strax innan midnatt den 14 dagen och säga att man tänker använda sin ångerrätt även om de inte kommer kunna läsa det mailet förrens tidigast dag 15 och mottaga varan ännu senare.
Vi trampar lite vatten här pga att vi inte vet vad det gäller för företag och tjänst, det påverkar en del. I vissa fall borde det finnas en viss flexibilitet för sjukdom (tex tandläkaren och vårdcentralen). I andra fall har man längre tid för avbokning pga att det inte går att sälja tjänsten till någon annan med kort varsel, tex hotell.
Endast halva meningen är inom citationstecken?
Samma dag är samma datum.
Dock är det en viss tolkning redan gjord av TS när det bara är en halv mening från policyn som ska analyseras
Citat är för just det som är direkt citat från bokningsbekräftelsen. Övrig information är också kommunicerad i inlägget och ändrar inte premissen, men för tydlighetens skull:
“Om du har förhinder vill vi att du lämnar återbud per telefon INTE mail. Uteblivet besök eller sent återbud samma dag debiteras med XXX kr per halvtimme.”
TILLÄGG/UPPDATERING:
Jag kanske är över-försiktig, men jag vill inte lämna detaljer om företaget i detta läget så lämnar det fortsatt lite anonymt.
Syftet med mitt inlägg var i första hand att stämma av om jag var helt ute och cyklade när jag tyckte att det var en konstig tillämpning av avbokningsvillkoret, innan jag skrev till företaget igen.
Jag driver själv ett tjänsteföretag och tillämpar av/ombokning 24h innan bokad tid. Jag tycker också det är surt när folk avbokar under helgen, men det är en avvägning jag gjort då jag vill ha en tydlig policy utan en massa undantag som skapar förvirring och missförstånd. De flesta dyker ju upp ändå!
Som jag skrev tidigare så svarade jag på deras mejl i morse, med vänliget och tydlighet (tog lite hjälp av ChatGPT
), och har nu fått ett svar från administrationen/receptionen:
“Hej igen,
Ta upp detta med [tjänsteutövaren] när du kommer nästa gång.
Mvh [NN]”
Tycker detta säger en hel del om företagskulturen på den platsen…
Igen - tackar så mycket för all input - jag var ju inte helt ute och cyklade i alla fall…
Den här tråden är ett lysande exempel på hur olika vi är som människor. Och hur utmanande det kan vara att kommunicera med människor som är olika en själv. Det är inte alltid det finns ett objektivt rätt svar.
Personer i ena änden av spektrat tolkar texten bokstavligt.
Personer i andra änden av spektrat tänker sig in i vad textens ursprungliga syfte var för den som en gång skrev den. Tänker sig in i hur det påverkar företagaren.
Härligt!
Du får sväva iväg hur mycket du vill med dina hypotetiska teorier, i just det här fallet är det dock väldigt klart & tydligt.
Avtalet mellan parterna uttrycker villkoren gällande avbokning, vilken lyder “sen avbokning samma dag”. Det är alltså på dessa villkor parterna ingått avtal (sett till avbokning).
Det är upp till företaget att vara mer specifika för att undvika fall som dessa, genom att t.ex. uttrycka att avbokning får endast ske dessa dagar & tidpunkter för att anses giltiga.
För utan detta, så spelar hypotetiska scenarion ingen roll. Det är inte emot dessa som just detta fall skall prövas.
Mvh,