En kund har en tid bokad på en måndag morgon. Vid “sen avbokning samma dag” debiteras kunden för tiden.
Kunden ringer och lämnar ett meddelande och avbokar tiden på lördag morgon, nästan 2 dygn före den bokade tiden. Då verksanheten inte har öppet på helgerna får de inte meddelandet förrän strax innan kunden förväntades komma på måndag morgon. Kunden debiteras för “sen avbokning samma dag”.
Har företaget tillämpat sin avbokningspolicy korrekt?
Jag kan tycka att det klassificeras som sen avbokning. Det är uppenbarligen en tolkningsfråga, men i min värld så räknas dagen innan som en arbetsdag innan. Hade verksamheten haft helgöppet hade söndag varit acceptabelt. Men då verksamheten ej har möjlighet att ersätta denna bokning med en annan då informationen kommer sent så borde företaget ha rätt att ta ut ersättning för den sena avbokningen.
Företaget borde förtydliga sin avbokningspolicy till nåt i stil med “avbokning senast en arbetsdag innan bokad tid”, eller kanske “avbokning senast 24h innan bokad tid. Måndagsbokningar avbokas senast fredag kl 15”.
Inser nu att det inte var en tolkningsfråga, utan att du sökte medhåll för din åsikt. Som sagt i mitt svar, jag kan tycka att sen avbokning kan tolkas som att företaget ska ha skälig tid att hinna boka in någon annan på den tiden man bokat för att slippa kostnad. Hade jag själv blivit utsatt för det hade jag troligtvis också blivit irriterad, men det är mest för att det är enkelt att resonera rationellt när man inte själv är i situationen.
Ett tydligare skrivning är givetvis att föredra, och vad som är rätt eller fel är sällan svart eller vitt. Jag tycker en sak och en annan tycker något annat. Gillar du inte deras policy så byt företag att göra affärer med i framtiden
Jag tycker det är väldigt konstigt av företaget. Var deras syfte annat än det som uttryckligen skrevs så är detta ju inte kundens problem. Jag är ofta ganska förlåtande mot företag men det här hade jag utan tvekan bestridit. Små belopp är helt riskfria att bestrida.
Ofta är i min erfarenhet dock sådant här missförstånd. Har detta förklarats för företaget att avbokningen gjordes på lördagen? De kan ju ha missat tiden när de lyssnat på meddelanden. Tydlig kommunikation löser nästan alla problem.
Jag håller med. Har aldrig varit med om den här tillämpningen av liknande avbokningsvillkor. Jag hade samma tanke, att de missat NÄR jag lämnade meddelandet och skickade därför med en skärmdump från telefonen där det framgår tydligt när jag ringt dem. I deras svar verkar de undvika att adresseras tidsaspekten och fokuserar på orsaken till återbudet, vilket är ovidkommande. Nu på morgonen har jag svarat. Får se om det leder någon vart…
Ja det låter korrekt. Själva poängen måste ju vara när de har en chans att få meddelandet. När det är stängt på kvällar och helger kan inte räknas.
Sen är det klantigt av dem att vara otydliga. De borde ha ett klockslag som förklarar exakt vad som gäller. Möjligen kan jag tycka att om kunden bokar om tiden kan man också vara lite överseende.
Nej, det är inte korrekt. Problemet ligger i den vaga beskrivningen av “sen avbokning samma dag”.
I lagens mening är det just denna mening som avbokningen skall prövas mot. Avbokning skedde 2 dagar innan, vilket ligger väl inom ramen för policy gällande avbokning (sen avbokning samma dag).
Om vi högst hypotetiskt tänker oss att avbokningen hade skett med post, menar du då att man ska räkna från den dag kunden lade brevet på brevlådan eller den dag som företaget tog emot det?
Jag tänker att man inte kan räkna med att ett budskap juridiskt går fram när ett företag är stängt, om det inte hanteras helt digitalt tex via en bokningsstjänst som alltid är tillgänglig.
Så, om företaget bara skiter i att öppna/hämta sin post kan de alltid hävda sen avbokning?
Email/SMS levereras direkt, och har därför inte samma problematik som snigelpost. Snigelpost-analogin är att du skickat rek och fått leveranskvitto på lördagen, men sen öppnande de inte brevet förrän på måndagen.