Hej, jag kommer under de närmsta 1-2åren avsluta min konsultverksamhet och förmodligen ta anställning på ett företag pga karriär/roll där konsultroll inte tillåts.
Jag funderar på hur jag får ut det skattade kapitalet i företaget till låg beskattning (20%, t.ex utdelning 3:12) och eventuellt likividerar det till låg beskattning (20%).
Jag har en laptop i företaget och lite andra inventarier men låt oss ignorera dessa då de inte kommer utgöra en betydande summa.
Låt säga att jag har 1 000 000kr i fritt eget kapital när jag tar fast anställning. Från att jag tar anställning kommer kostnaderna och intäkterna i företaget vara mer eller mindre noll. På sin höjd betalar jag för Visma etc.
Då jag är fast anställd och bolaget inte har några riktiga intäkter/kostnader:
Kan jag ta utdelning entligt nya 3:12-reglerna (som gäller från 2026) och ta ut ca 320 kkr varje år tills det fria egna kapitalet är under gränsbeloppet och jag kan likvidera föregaget till låg skatt (3:12)?
Jag tänker att jag göra detta utan att ha företaget som vilande, dvs 5:25 då syftet med det är att kunna likvidera till 25% vilket jag inte verkar behöva.
Som jag förstått det så gäller 3:12-gränsbeloppen även vid likvidation så ifall det fria egna kapitalet är mindre än grudbeloppet 4IBB, så jag kan ta ut resterande till 20% beskattningskatt.
Tänker jag rätt?