Tömma aktiebolag till lägre beskattning (20%)

Hej, jag kommer under de närmsta 1-2åren avsluta min konsultverksamhet och förmodligen ta anställning på ett företag pga karriär/roll där konsultroll inte tillåts.

Jag funderar på hur jag får ut det skattade kapitalet i företaget till låg beskattning (20%, t.ex utdelning 3:12) och eventuellt likividerar det till låg beskattning (20%).

Jag har en laptop i företaget och lite andra inventarier men låt oss ignorera dessa då de inte kommer utgöra en betydande summa.

Låt säga att jag har 1 000 000kr i fritt eget kapital när jag tar fast anställning. Från att jag tar anställning kommer kostnaderna och intäkterna i företaget vara mer eller mindre noll. På sin höjd betalar jag för Visma etc.

Då jag är fast anställd och bolaget inte har några riktiga intäkter/kostnader:
Kan jag ta utdelning entligt nya 3:12-reglerna (som gäller från 2026) och ta ut ca 320 kkr varje år tills det fria egna kapitalet är under gränsbeloppet och jag kan likvidera föregaget till låg skatt (3:12)?
Jag tänker att jag göra detta utan att ha företaget som vilande, dvs 5:25 då syftet med det är att kunna likvidera till 25% vilket jag inte verkar behöva.

Som jag förstått det så gäller 3:12-gränsbeloppen även vid likvidation så ifall det fria egna kapitalet är mindre än grudbeloppet 4IBB, så jag kan ta ut resterande till 20% beskattningskatt.

Tänker jag rätt?

1 gillning

Japp, du tänker rätt! Eftersom du kan ta ut sparade vinstmedel på några år, är det bara att ta utdelning motsvarande grundbeloppet löpande till bolaget är tömt.

Trädabolag är som du skriver just för situationen när du inte hinner ta ut sparade vinstmedel med schablonbeloppet på fem år.

2 gillningar