Hej, jag sitter och funderar mycket på hinkar hit och dit o inser att det blir en väldigt fragmenterad vy med flera ISK som i slutändan investeras i samma eller liknande fonder baserat på tidshorisonten.
Sedan får varje portfölj ett sparkonto som en del kontanter läggs in i. Det hela han resultera i 4 ISK och 4 olika sparkonton.
Inget fel i det i sig men jag undrar ifall det går att används sig av filosofin som bloggen lutar sig mot med att se ens investeringar som en helhet.
Pensionspengar kan hållas separat då de ofta är inlåsta i lösningen vi som konsumenter intet rår på.
Övriga skulle kunna investeras på ett sätt som stärker helheten. Dock är jag själv inte tillräckligt bra på Excel för att få ihop en bra mall där man kan tanka in dessa siffror för att få fram en ungefärlig riktlinje till investering.
Tänker mig indata som lön, värde på tillgångar (ie bostadsrätt) ålder, förväntad tidshorisont osv med utdata i stil med x% räntor, aktier, cash osv. På så sätt kan jag sedan välja Robot, ISK aktier, konto och ISK räntor för hela min ekonomi.
Jag kanske krånglar till det här men hinkar filosofin tycker jag diversifierar en investeringsportfölj lite för mycket. Speciellt ifall den som följer strategin inte har så mycket pengar att investera.
Hmm, hoppas jag lyckades förklara mina tankar här. Vad säger ni?