Fyra hinkarna och ombalansering

Först, jag måste säga att det gör lite ont att kritisera Bolmeson’s åsikter här - jag älskar det ni gör och verkligen uppskattar det! Chapeau! Kudos! You’re the best! Verkligen.

Men samtidigt tycker jag att några grejer ni pratar om kan vara lite komplicerade för många - t.ex. hinkarna, jag har pratat om dom till mina kompisar och dom tycker att det är lite klurigt. Själv tycker jag att det är en fantastisk model, men ska själv köra nåt sånt närmare min pensionering.

Låt oss tänka på en million spänn / 100tEUR fördelade på olika sätt.

Hinkstrategi, årlig ombalansering:

• Buffert 1år 100tkr
  • Mellanrisk 4år 60/40 400tkr
  • Högrisk 90/10 500tkr

Min dumma finnjävelstrategi - börja med 70/30, låt fonderna “glida”, ombalansera endast om börsen rasar:

• Buffert 30tEUR
  • Aktiefonder 70tEUR

I bägge modeller har man ca 300tkr / 30tEUR i konto/ränteplaceringar, dvs tre års kostnader minus säkra inkomster. Samt har man ca 700tkr / 70tEUR placerat i aktiefonder. Det känns ganska tryggt att ha sån summa som säkra pengar, så varför borde jag bromsa utvecklingen av mina aktieplaceringar framöver? Om börsen kraschar 40% nån dag, kommer det de facto ha samma effekt på bägge strategier, men tills den dag har min dumma obalanserade portfölj troligtvist vuxit mera. Och jag har mina ränteplaceringar/kontanter kvar fortfarande - naturligtvis ska jag ombalansera “uppåt” då om jag kan. Och med månadsparandet kan man “ombalansera” lite hela tiden.

Man bör inte investera 100% i aktier, det är vi eniga om. Man måste ha kontanter, ränteplaceringar och kanske tom hedgestrategier som guld. Men jag tycker att man ska hellre ha en rejäl safe position och vara aggressiv med resten än att vara lite “mellanmjölk” med majoriteten av sina investeringar.

Jag gillar David Stein’s (Money for the rest of us) idé om “Adaptive Asset Garden”, dvs man bör vara väldigt diversifierad men genom tiderna finns det ingen optimal fördeling mellan olika tillgångslag.

3 gillningar

11 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: De olika hinkarna och fyra-hinkar-principen | Total Make Over 2021? :thinking: