Har funderat en del på mitt sparupplägg och horisonter mm. Har kommit fram till att jag vill ha tre olika sparande, buffert/målspar på sparkonto, en 100/0 på lysa som går att kombinera med sparkonto beroende på om det finns målsparande eller inte och slutligen en till 100/0 på lysa för pension som inte ska röras på sisådär 30 år.
Tanken är att när det inte finns något målspar så pausas sparandet till sparkontot och jag sparar bara i dom två 100/0 hinkarna.
Anledningen till att jag inte bara kör sparkonto + en 100/0 är den mentala bokföringen så att det blir enkelt att se hur mycket pengar som finns till vad.
Min egentliga fråga är om det på något sätt är ofördelaktigt att ha två likadana 100/0 portföljer på lysa.
Låter bra, har varit mycket prat om sparhorisont den senaste tiden. Personligen tror jag att jag kommer förlora mycket avkastning på att ha en 50/50 ”vet inte horisont”
En 50/50 portfölj är ju inte till för att maximera avkastning men det förstår du nog Om man behöver en sådan eller liknande portfölj är ju upp till var och en. Jag gillar också att ha flera olika portföljer, ibland likadana, för just den mentala bokföringen
Precis, vill man maximera avkastningen på sikt så är det 100% aktier som gäller.
Jag har funderat mycket på det här med hinkar och tidshorisont. Att använda mellanhinken som “buffert för bufferten” känns för mig överflödigt om man har a-kassa och inkomstförsäkring. Däremot så är den ju jättebra för målsparande om man vet när man ska använda pengarna. Om man däremot inte har en aning om när dom ska användas så tycker jag att det är bättre att köra på endast 100/0 fram tills man faktiskt vet. 100/0 känns faktiskt som ett bättre “vet inte” sparande. Men allt handlar ju om risktolerans och hur ekonomin och livet ser ut i övrigt.
Jag är ganska enig faktiskt. Ibland tänker jag också att man har ett “intervall” för tidshorisont. Man bör kunna ta lite mer risk om man har en tidshorisont på 3-6 år “beroende på hur det går” snarare än en strikt gräns. Isåfall får ju börsen tid att vända på sig om det går dåligt ett tag.