Trådar som spårar ur eller börjar leva sitt eget liv

Jag funderar över om det finns någon lösning på hur trådar som blir stora och börjar innehålla en mångfald av sidospår skulle kunna hanteras. Jag tycker det vore bra om man kunde införa någon form av knapp som stänger tråden. Stängandet skulle kunna göras av TS själv eller av moderator.

Efter att det kommit in ett ordentligt antal svar i en tråd borde den stängas som regel. En AI-robot skulle då sammanfatta alla svar. TS får då ett mejl. Där står det “Grattis TS. Du har fått svar på din fråga i forumet. Nedan ser du en sammanfattning av forumets samlade tankar om din fråga”. Klicka på rutan för att se alla svaren.

Längst ner i mejlet skulle det finnas några rutor som TS förväntas klicka på. Det skulle finnas följande alternativ:

1. Jag har fått svar på min fråga och är nöjd. → tråden stängs.
  2. Jag har inte riktigt fått svar men är nöjd iallafall. → tråden stängs
  3. Jag vill öppna upp tråden igen och fortsätta diskussionen.
  4. Jag vill starta en helt ny tråd

Om TS inte svarar inom en viss tid skulle 1 var standardalternativ. Tråden är då avslutad med en sammanfattning längst ner.

Jag vet inte riktigt vad som är möjligt eller inte men det här var ett försök att spåna lite.

2 gillningar

Jag har också tänkt på detta, inte bara i RT-forumet. Men risken när man försöker hålla trådar för strikt till ämnet är att det blir tråkigt och inte alls som ett samtal eller någon diskussion. Bara torftig fakta. Ett samtal i verkligheten begränsar man ju inte. Men visst kan det bli problem med trådar som till slut handlar om något helt annat.

4 gillningar

Jag föreslog i ett meddelande till Jan tidigare att man skulle kunna skilja mellan personliga och allmänna frågor. I en del fall har jag ett konkret problem eller en situation som jag vill ha lösningsförslag på. Detta är en återkommande grej. Det finns också trådar som är lösare hållna där jag presenterar någon idé och vill ha lite diskussion om den. Att en personlig tråd blir spretig är inte så bra, tänker jag. Att en allmän tråd blir spretig gör inte så mycket. Det kan finnas oväntade vinklingar av frågor som jag inte tänkt på. Idén är alltså att man i någon form skulle definiera sin tråd som personlig eller allmän när den startas. Man skulle också kunna dela upp ämnena så att vissa ämnen är allmänna och andra personliga. I vilket fall skulle det vara strikt fokus på att alla svar i personliga trådar ska ha fokus bara på TS ursprungliga fråga och inte på en massa allmän diskussion om sidofrågor.

1 gillning

Bra idé, pinga oss moderatorer eller flagga så kan vi både göra en sammanfattning och stänga tråden.

Själv tycker jag att konversationer kan få bölja fram och tillbaka. Man kan alltid bryta ut sidokonversationer själv (svara som länkat ämne via pilen uppe till vänster när man svarar) eller be oss göra det.

1 gillning

Att en tråd spårar ut är ju ett tecken på att ämnet är intressant och engagerar folk, att bara stänga tråden helt då känns fel. Bättre att moderatorn flyttar över urspårade svar till en ny tråd som görs ibland.

5 gillningar

Bara en tanke som inte är genomtänkt på något sätt.

Jag funderar på om man startar en tråd men inte får de svar som man önskar, ska den då stängas?

1 gillning

Om tråden är personlig, så ja. Då kan du istället lägga upp en ny tråd där frågan förtydligats.

Om diskussionen i den gamla tråden ändå är vettig kan ju titeln ändras och så får den finnas kvar.