Hej, undrar om någon som lever på sin trading bedriver detta i bolagsform? Vilka fördelar och nackdelar finns det? Hur gjorde du?
Jag gör inte det för att vara tydlig.
Anser att så länge pengarna inte redan ligger i ett företag så ser jag ingen vits med det med tanke på hur ISK och KF fungerar rent skattemässigt och redovisningsmässigt.
Skulle pengarna ligga i ett bolag, ja då hade jag åtminstone funderat på det.
Vitsen skulle vara att man får en inkomst av tjänst som passar in i samhället i stort (huslån, sjukskrivning och pension) nackdelen är väl skattemässigt. Finns det någon praxis gällande lönenivå och utdelningar i fåmansaktiebolag ?
Jag förstår vad du menar.
Men om pengarna redan är skattade hade jag inte velat stoppa in dem i ett bolag.
Det skulle gå som ett lån där du får ränta på lånet av bolaget och jag skulle endast gjort det om det var av anledningen du nämner kring att kunna visa en inkomst.
Där är massor av trådar här inne kring hur man tar ut pengar ur ett bolag och hur beräkningarna ser ut.
Men i kort, ta ut lön till en brytgräns (SGI eller statlig skatt) och sedan utdelning om man vill få ut mer. Det du inte kan ta ut i utdelning investerar du.