Traktamente hel eller halv?

Någon här som är duktig på reglerna för traktamente?

Traktamente heldag räknas om avresan sker innan kl.12 på dagen. Avresa efter 12 är det halvdag. Enkelt så långt. Men om jag åker hemifrån kl.8, är på mitt ordinarie kontor fram till kl.13, sen åker jag ut på min resa och kommer hem dagen efter. Började då min traktamentesgrundande resa vid kl. 8 = heldag, eller kl 13 = halvdag?

W

Skatteverket skriver:

Det krävs också att du reser till en plats som ligger mer än 50 kilometer från din vanliga arbetsplats och mer än 50 kilometer från din bostad.

Beror också på om kontoret är ditt vanliga tjänsteställe. Jobbar du normalt från kontoret så är det ingen traktamentesgrundande tjänsteresa när du tar dig till kontoret hemifrån. Då börjar tjänsteresan när du lämnar kontoret.

Skatteverket om traktamente

Tjänsteresan börjar ju när du lämnar kontoret, alltså kl 13.

Har läst igenom detta på skatteverket men de beskriver inte en resa som startar hemma -via ordinarie arbetsplats, sedan vidare till långväga resa på annan ort.

Får väl ringa dem

Din resa startar när du lämnar arbetsplatsen. Har ingen betydelse när du lämnade hemmet eller anlände till arbetsplatsen.

1 gillning

Som jag skrev, om kontoret är ditt normala tjänsteställe så är resa mellan hem & kontoret ej traktamentesgrundande. Tjänsteresan startar därför när du lämnar kontoret.

1 gillning

:+1: Gott då är det vad som gäller