JFB
(JFB)
1 Februari 2024 13:25
12
PS @Zealot Om du vill läsa mer om det så rekar jag starkt topp inlägget / starten av tråden nedan (första länken) och sedan med tydliga bra förslag i inlägget nedan (andra länken). Courtesy of @Zino
I detta inlägg beskriver jag ett pedagogiskt ramverk på 3 nivåer, för ränteallokeringen i en portfölj. Ramverket är inspirerat av detta inlägg och diskussionen i 100% räntor modellportfölj-tråden . Förhoppningen är att räntor inte längre ska upplevas som svårt efter detta!
Ju högre nivå som uppnås, desto mer möjlighet finns till anpassning, vilket innebär större sannolikhet att räntorna kommer tillgodose behovet för din specifika ekonomiska situation.
Detta inlägg uppdateras kontinuerligt med i…
Efter alla diskussioner hittills och en hel del funderande så har jag landat i att jag tycker att ursprungsförslaget av @janbolmeson var ganska bra ändå, med 3 nivåer. Det lämnar utrymme åt både förenkling och komplexitet.
För att göra det ytterligare lite mer pedagogiskt föreslår jag att döpa nivåerna till räntepricken, räntelinjen och räntetriangeln.
Nivå 1: Räntepricken
En enda bred, billig och passiv mixräntefond.
Fondförslag:
Fondrobot, ex. Lysa Räntor
AMF Lå…
1 gillning