Trevliga nyheter :-). | Chockvåg hotar fondbranschen efter Vanguards kapade avgifter

En sak jag undrar är varför amerikanska fondbolag inte vill erbjuda rätt dokumentation för sina amerikanskregistrerade fonder. Det kan omöjligt vara så svårt för tex Vanguard att fixa dokumentation för sina större fonder, tex VTI och VT.

Känns lite lurt, som att europeiska krav gör att de måste synliggöra något de helst inte vill synliggöra för amerikanska investerare.

Eller så vill de helt enkelt kanalisera icke-amerikanska pengar till sin irländska fonder för att få volym och därmed ekonomi i dessa.

1 gillning

Tack för din långa lista! Du missar dock att “vi” vill köpa produkter som redan är godkända i USA, vilket vi anser är tillräckligt bra. Mycket få personer läser ändå produktinformationen till finansiella produkter, eller de där små böckerna som följer med mobiltelefoner. Det EU håller på med här angående fonderna är bara protektionism och byråkrati.

Titta hur de sönderreglerat IT-området och ytterst få nya IT-bolag växer fram i Europa, “Bryssel” verkar nöjda med att försöka mjölka amerikanska IT-bolag på böter och skatter och bryr sig inte att EU kommer på efterkälken IT-industriellt. Istället kokar de ihop ytterligare byråkratplaner när Mario “Drakula” Dragi vill satsa miljarders miljarder Euro på något nytt superprojekt!

Idén med tvingad standardisering kring USB-C är helt idiotisk och kommer hämma utvecklingen. Skall lagarna ändras när tekniken går framåt? Och när? Skall byråkrater besluta om teknikutvecklingen, när har vi en ny teknik bra nog att ändra lagarna? Sovjetfasoner!

Vet du vad det påminner mig om? Jo när jag fick höra om att Televerket/Telia en gång i tiden försökte sälja in att en teknisk högskola i Sverige skulle köpa in ISDN till alla kontor! De satt redan på ethernet / Internet och var rätt nöjda med det!

1 gillning