“This (the graph below) is the relationship between basic investm ent literacy… and whether people think they can invest better than a pro. The less you know, the more confident you are
Kan du förklara axlarna? Y är betyg på ett financial literacy test 0-100%, och X är en självskattning på ens förmåga att förvalta pengar bättre än proffs 0-4?
Vad står 0, 1, 2, 3, 4 för? Strongly disagree, disagree, neutral, agree, strongly agree?
Väldigt intressant att korrelationen är såpass linjär.
Undrar hur man gjort urvalet. Det känns för mig totalt orimligt att någon som vet exakt noll om börsen och inte ens vet hur man köper en aktie eller vet vad en fond är skulle säga sig vara bättre än proffs.
Någon frågade efter en källa i kommentarerna för sex veckor sedan utan att få svar. Jag utgår från att urvalet är ett gäng delfiner från Kolmården som fått svara genom att välja hur många sillar de vill spara till eftermiddagsfikat.
Undrar om det handlar om en delvis annan syn på vad som räknas som investments? Tycker tex att det verkar mycket vanligare i USA med direktinvesteringar av typen: satsa 50 000 dollar i brorsans firma.
Jag tror att Dunning-Kruger-effekten är ganska vanlig. Jag minns när jag tog körkort och trodde att jag var en grym bilförare. Nu i efterhand vet jag hur kass jag var i förhållande till idag.