Avgör IQ avkastning på börsen?

I vårt avlånga land uppfattar jag det som att det är lite tabu att prata om IQ. Vi har ju jante-lagen och en stark uppfattning om social och ekonomisk rättvisa.

Jordan Petersson sade i någon föreläsning att om man valde mellan att födas hos de 10 % rikaste i USA eller de 10% intelligentaste så skulle de 10% intelligentaste lyckats bäst ekonomiskt när de uppnått medelålder. Det går lite på tvärs med en bild av USA som ett väldigt ekonomiskt uppdelat land där de väldigt rika är väldigt rika för ett de är väldigt rika.

För något år sedan kom det en svensk undersökning som hade studerat korrelationen mellan IQ och inkomst för de som mönstrat under 70- och 80-talet. Sambandet mellan IQ och inkomst visade sig oerhört starkt upp till de som hade högst inkomster. Där avtog sambandet. Medierna verkade tycka att det viktigaste var att fokusera på det sistnämnda (”Inte alltid de som tjänar mest som har högst IQ”). Jante-lagen slog till igen.

Det får mig hursomhelst att tänka på börsen.

Forskningen visar ju att allt man behöver göra är att köpa en bred indexfond och sedan hålla den, så förräntar sig pengarna på bästa sätt.

Det borde ju inte vara så svårt. Ändå så envisas var och varannan människa man stöter på att förlora pengar på börsen genom att investera i ”aktieraketer”. Förlorar man pengar på SBB då ska man sedan hoppa in i Viaplay eller SAS och vinna tillbaka dem.

Avgör IQ vilken avkastning man får på börsen? Vad tror ni ?

1 gillning

Finns åtminstone en studie som säger att svaret, som väntat, är jakande.

Stock market participation is monotonically related to IQ, controlling for wealth, income, age, and other demographic and occupational information. The high correlation between IQ, measured early in adult life, and participation, exists even among the affluent. Supplemental data from siblings, studied with an instrumental variables approach and regressions that control for family effects, demonstrate that IQ’s influence on participation extends to females and does not arise from omitted familial and non-familial variables. High-IQ investors are more likely to hold mutual funds and larger numbers of stocks, experience lower risk, and earn higher Sharpe ratios.

1 gillning

En person med lågt IQ kommer vilja ha pengarna så snabbt som möjligt och köpa aktier på spekulation, även försöka göra det här vid ”rätt” tidpunkt.

Någon med högt IQ kommer köpa indexfonder och aldrig sälja, bara köpa hela tiden, varje månad, och struntar i när de köper, de vet att om de köper hela marknaden och håller i flera decennier så kommer de göra bra vinst.

Den första kommer nästan alltid förlora pengar och den sistnämnde kommer alltid bli rik i längden.

5 gillningar

Som med all forskning gällande IQ skulle jag gissa på att det finns en tydlig korrelation där högre IQ visar på bättre resultat. På gruppnivå kommer man alltså se en tydlig skillnad, på individnivå behöver det inte betyda så mycket.

2 gillningar

Bad Bard sammanfatta studien, om man vill läsa sammanfattningen så finns den här.

Edit
Uppdaterad chat och länk.

2 gillningar

För mig har det gått bra under alla de åren jag varit på börsen. Inte speciellt smart men tar 115 kg i bänkpress.

12 gillningar

Den där sammanfattningen verkar inte korrekt. Studien är baserad på finländska registerdata.

1 gillning

Ska ta ett snack med Bard! :wink:

:joy::joy::joy: ska definitivt börja hänvisa till mina vikter i bänk, böj och mark om någon villa veta hemligheten bakom att ha nått fire :joy::joy:

7 gillningar

Det borde dock kunna finnas en risk att någon med högt IQ är mer benägen att överskatta sin förmåga även där sådan inte finns. Lite som att personer som tror sig inte kunna bli lurade av skickliga bedragare ändå som det verkar blir det.

3 gillningar

Bard är svår idag, ska försöka få till det. :see_no_evil:

Edit
Nu funkar min länk, lägger den här också!

1 gillning

Det är just det här som är skillnaden, någon med lågt IQ kommer tro att den är jättesmart, personen kommer inte förstå varför den inte klarar sina studier eller varför den är överviktig.

En person med högt IQ är väl medveten om hur begränsad den är, därför kommer den köpa indexfonder, ha bra utbildning och sällan vara överviktig.

Stämmer såklart inte till 100% men generaliserar grovt här.

”Children with lower IQs were more likely to develop obesity”.

Otroligt känslomässigt jobbigt att diskutera så stannar här. Lycka till alla med era investeringar!

1 gillning

Jag är rätt dum jag med och tar dessutom bara 30 i bänk. Trots det har det gått hyfsat med investerandet.

1 gillning

Jag är rätt smart och förstår inte varför man tar på en bänk i 30 sekunder/minuter/timmar? Trots det har det väl gått ok med investerandes, men bättre sen jag började lyssna på rikatillsammans.

1 gillning

Jag håller med om att det är sjukt men jag gör bara som alla andra. Är ju ej så smart

Ser inlägg om styrketräning i tråden :sweat_smile: Behöver inte vara fel!

För stor övertro på den egna förmågan leder till trixande i gymmet och jakten på ett perfekt system. Säkert samma på börsen! :smile:

Min gissning är därför att personer som är normalbegåvade får bättre avkastning än någon som är supersmart.

Vill minnas att jag hört att stort intresse för sparande leder till sämre avkastning.

1 gillning

Jag har högt IQ och dålig avkastning! :metal:

5 gillningar

It’s remarkable how much long-term advantage people like us have gotten by trying to be consistently not stupid, instead of trying to be very intelligent.

Charlie Munger

1 gillning

Eftersom IQ i mångt och mycket mäter logik och förståelse av sammanhang tror jag absolut att det kan hjälpa vid investeringar. Men att därmed säga att rika har högre IQ blir ju direkt felaktigt eftersom det finns gott om “dumma” pengar i form av arv etc. Det är inte IQ vi betalar för i vårt samhälle.

Jante? Jag vet inte, men det är klart att folk stör sig på folk som kan något. I fallet med börsen handlar kunnandet primärt om det Jan brukar kalla dumhet. Utöver det så kommer man långt med att veta att man inte vet allt. Är vi uppe och snurrar på mensanivåer så har jag för mig att studier visat att de inte presterar bättre på börsen. Troligen då p g a förväntan och att de överskattar sig själva i jakt på resultat.

Vad vet jag? Jag anser mig ganska klipsk men jag har varken gjort IQ-test eller agerat helt glasklart på börsen alltid. Kanske är det en fördel? :smiley:

2 gillningar

Gjorde vetenskapens världs IQ test, så sitter nu med huvudvärk. :see_no_evil:

Inget nytt direkt, bra logiskt tänkande, hög visuell intelligens, dåligt minne, halvdålig på matematik och bra på språk. Men har tydligen högre IQ än 84% av befolkningen. (Tror de överdriver.) :rofl:

Men det gör mig troligen inte till en bättre investerare, tror det mer handlar om självinsikt och tålamod.

Men det är nog klokt att veta att man inte vet allt, så man kan lära sig nytt. :blush:

3 gillningar