Vi upprepade tillfällen har Jan sagt i podden att “Mensa-medlemmar, är ofta sämre än genomsnittet på att investera.”
Har du någon källa på det @janbolmeson?
Vi upprepade tillfällen har Jan sagt i podden att “Mensa-medlemmar, är ofta sämre än genomsnittet på att investera.”
Har du någon källa på det @janbolmeson?
Intressant, kan inte minnas en enda gång ens Mensa nämnts i avsnitten?
Har du nåt exempel?
Mensa hade (har?) en investeringsklubb som underpresterade å det grövsta mot index. Kanske det är ursprunget? 
Eleanor Laise, “If We’re So Smart, Why Aren’t We Rich?” SmartMoney , June 2001
Har inte riktigt formulerat det så, min poäng har varit att vara högintelligent är inte någon garanti för framgång på börsen. Snarare hamnar man ofta i olika fällor som tex övertro på egen förmåga. Normalt brukar man ju säga att tex läkare och ingenjörer är dåliga investerare då det som gör dem till duktiga yrkesmänniskor inte bidrar i investeringsvärlden.
Det drar mig osökt till Uppdrag: Mat-avsnittet med “Sveriges smartaste person”, Andreas Hurtig, som behandlar ämnet aktier i förbifarten. Timestamp 15:10.
Han hävdar då bestämt att han bland annat skulle kunna tjäna ihop 20 mille som om det inte vore någonting på ett år via aktiehandel. Med vilket startbelopp nämns inte men han är väldigt säker på sin sak och berättar att han redan försöjer sig på det. Underförstått inte medelst indexfonder (?) ![]()
Han överdriver antagligen lite framför kameran men det vore intressant om han har track record att bevisa det… Sedan säger ju det inte nödvändigtvis något om Mensa-medlemmar som kollektiv! Det är ju inte som att framgångsrika fondförvaltare och daytraders inte existerar där ute. Utan snarare så att hög begåvning antagligen är ett krav för att över huvud taget ha chansen att vara en av de få som behärskar det långsiktigt!
Får skylla på att den är 5 år gammal och att jag var ung och dum. 

0ch nu är du bara fortfarande UNG 

!
Källa på det? Jag skulle säga att ingenjörsyrket borde ha väldigt goda förutsättningar då ingenjörer är tränade i analys och problemlösning, vilket verkar vara mycket bra kunskaper att applicera på investerande. Samma typer av kunskaper kan appliceras på olika problemdomäner.
Hur många av Mensa-medlemmarna var med i den klubben?
Smarthet borde löna sig när det kommer till investerande.
Mensa har nog ingen investeringsklubb.
Däremot kanske ett antal medlemmar har en dålig investeringsklubb. Men det borde inte vara så unikt för just Mensa. (Nej, jag har ingen som helst källa på det.)
Skulle snarare gissa att detta leder till en “jag kan själv” mentalitet med fler aktier och färre indexfonder, och lägre avkastning som resultat.
Märkligt inslag. 178 i IQ. Bra minne verkar han ju ha i alla fall, hoppas att han kan utnyttja det till något vettigt. Att ha bra enskilda förmågor innebär inte per automatik att man kan utnyttja dessa överordnat. Hög intelligens ger nog inte automatiskt ett bra omdöme. Han sa att han hade förlorat sitt kapital flera gånger och vunnit tillbaka det igen. Det tyder på mycket dåligt omdöme.
Har du nån källa på det eller ens någon anledning att det skulle vara så?
Var detta beviset? En ingenjör är typiskt bra på att analysera problem och att hitta lösningar på dessa. Beräkningar är ett av verktygen. Troligen vet den som gjort stripen inget om ingenjörsyrket.
Författaren heter Randall Munroe, han gör de seriestripparna “xkcd” och även komiska beräkningar på diverse faktum under det han kallar “What if?”.
Han har en fysikexamen och har jobbat på NASA med att utveckla robotar. Han vet definitivt både ett och annat om ingenjörsyrket.
Just de 178 IQ var nog mest ett click bait.
Inte källan, men ett annat resultat.