Turkiet sänker räntan mot inflation

Jag noterar att Erdogan går emot all vetenskaplig teori i avseendet att bekämpa inflation. Han sänker räntan och inflationen skenar.

Någon som begriper hur han tänker? Det är ju även intressant att de riksbankschefer som inte gör som han säger sparkas. Snacka om självständig riksbank som är så viktigt i övriga länder… :see_no_evil:

Hur kan han överhuvudtaget köra sitt race? Finbs det någon teori som skulle rättfärdiga räntesänkningar i rådande läge?

Ekonomiskt sett oförsvarbart men jag tror det handlar om valfläsk så han kan sitta kvar efter valet nästa sommar. Frågan är väl bara vad konsekvenserna blir. Valutakrasch, radering av folks besparingar och införande av ännu en nya Lira?

Nu har detta ju pågått länge. Senaste 15 åren så har ju Liran tappat över 90% av sitt värde mot EUR. Men någonstans tar det ju slut.

Missbedömt valfläsk isåfall. Spontant känns ju inte 80% inflation och försvagad valuta något som den stora massan skulle uppskatta… :grinning:

Vad jag har förståt det som så är det i muslien fult att ta betalt för att låna pengar och han går efter det. Derför han inte höjer räntan.

Bättre än att folk får gå från hus och hem pga höjda räntor samt att det fått börsen att rusa (enda alternativet till bostäder/fastigheter). Enligt de jag känner som bor i landet :slight_smile: