Två buffertar?

Jag har en buffert på Avanza på ett sparkonto+. Har vid sidan av det öppnat upp ett par konto på Lysa med lite olika målsättningar. En 90/10, 85/15 och en 20/80. Har tänkt att 20/80-portföljen på Lysa ska fungera som en alternativ buffert till den på Avanza. Är det smart. Tänker jag rätt?

Vill inte gambla för mycket med buffert, men visst har väl en 20/80-portfölj större chans att växa än en buffert på ett sparkonto+ med insättningsgaranti?

Är det fel att ha två olika buffertsparande?

Vad är poängen med bufferten?

Om den är för oförutsägbara utgifter så är tryggheten med att ha pengarna nära till hands mer värdefull än några procent ökning på en summa som förmodligen inte växer så mycket från månad till månad.

Speciellt med tanke på att om sparkontot är på din bank så kan du få tag i pengarna direkt vid behov i jämförelse med att behöva sälja fonder som kan ta flera dagar eller överföra från Avanzas sparkonto som kan ta någon extra dag.

Jag hade nog valt Avanza sparkonto+ och den del av bufferten på ett nollräntekono hos din storbank som du då har tillgång till väldigt snabbt om något skulle behövas :slight_smile:

Håller med Olgi.
Sparkonto+ hos Avanza så har du pengarna samma dag om du gör överföringen inom en viss tidpunkt.

Undvik 20/80 portföljer på lysa, speciellt med lysa hållbar då de har räntor med BB- kreditvärde. Jag körde med dom förut för jag trodde de hade enbart investment grade. Dom går bara bra om börsen gör det så du kan lika gärna ha pengarna på ~nollräntekonto på din bank och lite extra i lf global indexnära.

Hej Aen! Vad menar du med “räntor med BB- kreditvärde”? Jag har en 20/80 konto på Lysa som jag är nyfiken

Vad gjorde du för att ersätta din 20/80 Lysa portfölj? 20% med LF Indexnära, och 80% på en vanlig sparkonto?

Bör jag behålla resterande portföljer på Lysa?

de övrig jag har där är breda, inte hållbar.

60/40 portfölj bred är bra där för du slipper ombalansera manuellt men 90/10 kan du flytta till avanza i 100% länsförsäkringar global indexnära om du vill.

Vad ska 60/40 portföljen vara bra till? Långsiktigt sparande?

Medellång sikt, sparande som du kanske behöver om 4-7 år, där vill du inte ta jättehög risk och då passar det bra att ta in lite räntor i portföljen för att sänka risken.

Men jag skulle ändå köra en 20/80 portfölj för buffert med 20% i länsförsäkringar global indexnära och 80% i bankkonto/sparkonto om du har en väldigt stor buffert för att då klår du inflationen antagligen. Bara dumt att ha med lysa hållbar räntor då de har BB- räntor m.m. vilka är korrelerade med börsen. Det innebär att man antagligen förlorar både i ränte och aktiedelen under en börnedgång, som antagligen ökar risken att man behöver använda bufferten och därmed sälja både aktier och räntor när dom är låga istället för bara sparkonto. Ha buffertdelen på separat ISK så du vet vilka pengar som är vilka.

AG det här gäller bara lysa hållbar räntor, bred har flera olika räntor och är diverifierat men jag tror mer på bankkonto/sparkonto just nu för att det är lättare att förstå.

Du kan hitta kreditvärdering här: Bond credit rating - Wikipedia

“Non-investment grade AKA high-yield bonds AKA junk bonds”