Två global fonder

Funkar det bra med 50% LF global och 50% DNB? Eller är det bättre med en global fond

Jag kör med den med lägst avgift, alltså Avanzza global

Ja det går bra med två globala indexfonder. Allt beror på hur mycket ESG du vill ha.

Har dnb egs?

Esg mena jag

Ja alla globala indexfonder har mer eller mindre ESG.
Om du väljer Lysa bred så är det inte ESG.

DNB Global Indeks S har hållbarhetsvärde 20,12. Länsförsäkringar Global Index har hållbarhetsvärde 19,06. Swedbank Robur Access Global A har hållbarhetsvärde 18,86. Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar.

Ja det funkar. Alla som nämnts är bra.

Jag har dem alla men lägger det mesta av nysparandet hos DNB med 0,11 i avgift hos Fondo eftersom de har lägst ESG
förutom Lysa. Avanza Global får du för 0,09 men kan bara köpa på Avanza och har hälften så många innehav som DNB (815 mot 1500), samt har gått från ingen ESG till mest bland indexfonderna. För bäst spridning och ingen ESG kan du välja Lysa bred (8000+ innehav). Men med 20 procent Home Bias Sverige och en högre avgift - runt 0,36. De övriga som nämndes, däribland LF 0,22-0,23, Swedbank Robur Access Global A 0,24 har lite högre ESG faktor än vad DNB har. Om du shoppar runt bland de plattformar som är uppstickare kan du komma strax under 0,20 i avgift för båda dessa.

Hur stor roll ESG-faktorn utgör för fondernas utveckling är ett populärt samtalsämne här på rika tillsammans. Vissa menar att det är marginellt. Jag tillhör dem som tror att ränta på ränta effekten blir betydelsefull över tid. Jag förespråkar ESG-mål i företag men hur det appliceras i urvalet av innehav i indexfonder verkar godtyckligt.

Både funkar, båda har ESG. Är du nyfiken finns det 200 inlägg i denna tråd.